Inlärningsfunderingar runt stanna kvar

valpkursIgår var vi på valpkurs för Malin Elfström – med fokus på att lägga grunder för agilityhunden. Läxa till denna gång var att vi skulle lära hunden stanna kvar, och då tävla i vem som kunde lämna sin valp längst sträcka.

Funderade en del på hur jag skulle rikta min inlärning av stanna kvar; hur kunde jag utveckla det jag tidigare gjort? Bestämde mig därför för att fokusera på störningsträning och inte jobba distans; förstärka ofta i knepiga situationer, och sedan se om det föll över på avståndsträningen.

Hur gick det? Inte så bra som jag velat. Upp till 7 m inomhus gick bra, men när vi kom ut blev det för svårt. Kände att han blev osäker när jag lämnade honom på avstånd – vilket inte är så konstigt. Det är en sak att jag hoppar upp och ner eller springer omkring än att jag lämnar honom ensam på en obekväm plats. Just platsträning är något jag missat, H:et i DASH (Desire, Accuracy, Speed, Habitat) – har helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket på olika platser med externa störningar. Inte nog med att vi var ute i snön när det blev längre avstånd, det var dessutom hundar runt omkring som lekte = för stor störning. Vet vi vad vi skall träna på närmaste tiden.

valpkurs2Vi tränade även lite puppy jumping, där vi använde våra egena ben för att skapa övningarna. Bat var inte lika tänd som han brukar vara i träningen – ville tex inte kampa ordentligt, vilket jag tror har att göra med Lyra-lillasyster-yster-promenaden innan kursen. Han kändes helt enkelt trött i huvudet.

Trots detta jobbade han fint och lyfte fint på benen i flera gångarter.

Det är så roligt att gå valpkurs med de andra syskonen; se hur alla utvecklas, dela tips&idéer. Precis så som jag ville att det skulle bli när jag valde en valp från Seglinge.

 

Kommentera

