Agility SM-rapport

Agility SM 2013Det här har varit det absolut bästa och roligaste Agility SM jag varit på, ever! Det hela började med en helt galen resa ihop med Linda. Utan Linda hade jag då aldrig överlevt! Landade kl.23 på Arland, kl.1 hade jag hämtat bil & Bat hos Daniel, kollat till fåren och kommit hem till Linda… vi åkte söderöver direkt.

Vi vet, det är helt galet, men… så sjukt roligt! Vi surrade i 1,5h, innan jag höll på att dö av sömn, då stannade vi och sov 40 min (Stavsjö), innan vi fortsatte söderöver. Kl.7 var vi hemma i Viskafors. Kan meddela att det tog så lång tid tack vare att varenda mack söder om Järna var stängd/inte tog kort. Höll på att dö(…) av hunger när vi äntligen hittade en mack kl.4.30 i Mantorp – flygplan och mat är ingen bra kombination. Då visade det sig att de inte har ngt vegitariskt, förutom mosbricka. Vad som helst, sa jag, och slök den på 1 sekund. Kan även säga, utan att vara sponsrad, att Redbull var precis vad jag behövde just där och då… Väl hemma hos mum&pup fick vi frukost och sova i 1,5h i SÄNG!! Vi däckade hela högen (inklusive hundar) på 2 röda! När klockan ringde var det två tröttmössor som steg upp och fortsatte resan mot Falkenberg.

Vi kom fram vid 11-tiden – äntligen!!! Veterinärbesiktningen klarade vi av i ett nafs och drog raka vägen till ICA och fixade lunch för att sedan åka vidare till Falkenberg Strandbad, bokade ett rum och slocknade återigen, fast denna gång hann vi knappt lägga huvudet på kudden… Tre timmar senare ringde klockan, och gissa vad!? Två pigga brudar med (betydligt) piggare hundar hoppade ur sägen redo för Lag-SM!

Medan Linda drog till SM tog jag unghundarna och Piraya för att köra lite reservatsjakt. Hittade två kalasfina reservat som vi huserade i ett par timmar: Smörkullen samt Vesslunda.

Vi alla presterade på topp i respektive lag. Att kunna göra det efter en 11h resa är en häftig känsla. Den kicken att få dela den glädjen är svår att slå. Hur gick det för fjärilarna då? PapilLONE’s STARS gick in, fixade nollorna och tog en 4:e placering inför lördagens final – perfekt utgångsläge. Att få köra i lag med Emma&Borat och Lena&EO&Lycka är en ynnest.

Agility SM Falkenberg 2013

Den kvällen var det högt i tak på hotellet, så det var bara att göra något åt all härlig energi. Så efter att ha ätit kalasgod thaimat begav vi oss ut på strandlöp med unghundarna. 3 km körde vi, och det var verkligen en härlig känsla att springa på stranden. Måste se till att få fler strandlöp  benen i sommar, det är en frihetskänsla som är svår att beskriva. Att hundarna älskade det behöver jag väl inte säga något om?

Morgonen efter tog vi en lång frukost och njöt av havsutsikten. Lyxigt. Sedan skjutsade jag Linda till hennes individuella lopp. Själva var vi ju inte kvalade individuellt, så jag började morgonen med 1000m i Klitterbadets 50 m bassäng. Kändes att det var ett tag sedan jag simmade, men mot slutet började jag hitta en vettig rytm. Därefter tog jag med mig Piraya och unghundarna på ytterligare reservatsutflykt: Morups Tånge och Digesgård.

Lade upp en bild att jag var i Morups Tånga på Instagram, och fick då ett mess från Annelie (Annelie är Sigge&Elins mamma – som jag tävlade ihop med massor när jag bodde i Borås) att jag var välkommen in på fika. De bodde visst precis vid naturreservatet! Det klart jag var, superroligt ju. Satt och fikade någon timme och pratade hund och gamla minnen – hur mysigt som helst. Stort TACK!

Sedan var det dags för final, och vi var taggade till tusen! När Piraya och jag gick in var vi t v u g n a att nolla, och… det var lite samma känsla som i Barca: fjärilar av spänning som tyglades och… det var perfekt fokus när vi startade. Piraya var obeskrivligt bra och gjorde exakt det jag bad henne om. Guld-fisken, vet inte vad jag gjort för att förtjäna att ha henne som lagkamrat. Nollade gjorde vi och det var riktigt skönt att få sätta två nollor på detta SM. Tyvärr fick laget en femma, så medaljen uteblev. Men en fin 6:e plats fick vi i PapilLONE’s STARS iaf med oss hem – och såklart hade vi precis lika roligt som vi alltid har tillsammans!

När vi var klara åkte Pi, Bat och jag tillbaka till Borås. Västkustshelgen avslutades på bästa sätt med frukost på Ms balkong, utelunch med god chevrésallad (varför har jag aldrig ätit det tidigare?!) och såklart jordgubbar och vaniljvisp hemma hos mum&pup, där även Linda med sheltisar hade dykt in.

Hemresan var lika rolig som ditresan, om än något lättare och snabbare. Väl hemma blev det promenad hos fåren. Skrivit det tidigare, skriver det igen, den bästa SM-helgen ever!

TACK Linda för supermysigt resesällskap!

 

2 thoughts on “Agility SM-rapport

  1. Ping: Lucka #13 – Årets lucia-bloggare Linda | Team Propiraya

Kommentera

