Lidingö runt (4,5 mil)

Lidingö runtEtt av mina mål denna sommar var att cykla Lidingö runt. Idag steg jag upp, tog rovdjuren på en promenad och åt en rejäl frukost innan jag tog fram Puman och begav mig ut på Äventyrscykling runt ön.

Har nu bott här på ön i snart ett år och jag måste säga att jag ändå varit på fler ställen än jag trott. Tycker ju om att springa vid Bosön och där finns även en disc-golf-bana som jag tränat på ett par gånger. På Elfvik hittar vi öns Brukshundklubb, fåren har vi vid Kyrkviken & Långängen. Vid Södergarn har jag simmat/tävlat. Dessutom har ju jag och Djungelkatten äventyrssprungit en del längst med vattnet – äventyrslöpning FTW.

Hamnade ganska snabbt på Lidingöloppets spår och OJ vad fint det var! Aborrebacken sög musten ur mig, och mina växlar behöver verkligen service… Väldigt glad att jag körde MTB. Har haft en liten fundering att sälja Puman och satsa på en racer istället – kostar att köpa en till cykel. Tror dock jag får tänka om och faktiskt ha både racer och MTB, för det är inte mycket som slår att ta sig fram i terrängen med en MTB, över rötter och stenar och det är bara att ”mörsa” sig fram var hest en vill. Finns inga hinder, hur läckert som helst! (körde nedför min första trappa idag… den bara dök upp så jag hade inte så mycket val…

Väldigt trevligt sätt att utforska ön. Rekommenderas! 

En sak jag satt och tänkte på under turen var hur olika individer har olika sätt att copa med stress. Jag har ju ett stort behov av att köra/åka bil (åker mer än gärna långt och tycker att 50 mil inte är så värst långt, tar ju bara en 4h, en baggis, vid 150 mil först funderar jag på om det behöver vara ett nattstop), eftersom jag slappnar av när jag kör bil. För mig är det oerhört avslappnande att åka långt – jag är på väg mot något nytt. Något mer. Kände lite samma känsla idag när jag for fram på grusvägarna, hur det där lugnet kommer över mig. Helt klart både ett billigare och mer miljövänligt sätt att meditera för mig. Enda nackdelen är väl att jag blir kvar här i Stockholm, och en av tjusningarna med att resa med bil är ju att hälsa på vänner och tävla runt om i Sverige och norden.

Nu måla fårhus och valla lite får!

Kommentera

