Vallning och slalom

Bat vallningEfter lunch var det (PÅ TIDEN!) rovdjurens tur att få jobba lite. Vi mötte upp Ylva och Ullis i fårhuset för lite målning och fasadskötsel – den som ingen villa har får ju hitta substitut. Efter det åkte vi till fårhagen och lät de större rovdjuren få lite tankeverksamhet.

Testade, för första gången, Bat på ängen och han är verkligen duktig och cool. Jobbar på utan att tappa huvudet – ”ta vara på det” sa Ullis. Promise! Efter lite friare jobb visade Ullis hur vi kunde jobba i fållan, så även lite närarbete blev det. Gäller att vara luuuugn och hitta balansen. Det vi behöver jobba på är ligget… as usual när det gäller mina hundar.

Ozz vallningOzz var het och ville verligen(!) hjälpa till. Fick putta runt dem och dela samt fålla in de som Bat sedan fick jobba med. Hon gör sitt jobb, och… ja, med lite mer kontinuerlig träning så kan vi nog få ihop alla delar. Hon är just nu en mycket lycklig och trött hund i soffan.

VesslaNär de stora rovdjuren fått jobba igenom sitt ursprungliga användningsområde åkte vi vidare till Elfvik och Brukshundklubben. Vessla fick fortsätta slalominlärningen, och gör det med stor ambition och energi. Tanken är att göra ett ihopkok av 2+2, allé- och bågmetoden… Experimenterar och ser var det slutar. Just idag körde vi ingångsträning på ett ihopskjutet slalom. Hon har fått koll på att det är igenom vi springer. Tänker att jag tar ett till pass med ingångar på kort slalom innan jag börjar dra ut det. Det passet skall Bat också få vara med på. Roligt och utmanande med nyinlärning med metoder jag inte testat tidigare!

Vessla slalom

Jag vill – Jag kan – Jag kommer att ta bollen!

Tack Ullis för att du tog bilder. Alltid lika kul att se rovdjuren in action!

 

 

 

 

One thought on “Vallning och slalom

Kommentera

