Maximalt söndagsutnyttjande

8 sept

Efter långbrunchen maximerade vi denna söndag totalt. Åkte till klubben och körde ett effektivt agilitypass. Där mötte vi även Anna. Hon hade byggt en kombination som Ozz snabbt fick köra igenom två gånger – men trots att det bara var en kort kombination kände jag av benhinnorna (vilket är anledningen till att Sofia fick byta partner inför dagens Hofors Adeventure Race) – så mycket mer än slalominlärning och två varv på banan blev det inte. Note to self: idag var det Bat som var den skarpaste kniven i stallet, medan Vessla behöver lite mer störningsträning av andra hundar på plan.

Efteråt gick vi ut i skogen vid klubben och körde ett corepass (NTC). Solen värmde gott och ljuset letade sig ner i skogsdungen vi befann oss i. Fick barr både här och där, medan hundarna hade fullt upp med att utforska skogen. Just de där utepassen värderar jag extra mycket. Rovdjuren får bara vara och jag får utlopp för min energi, samtidigt som vi är just ute. Andas frisk luft och bara njuta av … allt!

Väl hemma fick jag veta att Team J(ani) cyklat drygt 7 mil… och, jag såg att jag hade 1.5 h till godo inför valldejten med Ullis, så med nöjda rovdjur var det inte svårt att sätta på sig hjälmen och ta en tur med Puman i skogen. Bor ju bara 2km från ett MTB-spår, så det går fort att komma ut i skogen. Gick bättre än tidigare, och det märks att jag blir allt säkrare, även om det fortfarande är skitläskigt med branta nedförsbackar. Särskilt om det är grusigt och dant. Som bonus hamnade jag på en utkikspunkt över Kyrkviken jag inte tidigare varit på; nya platser är alltid roligt!

Blev alltså även en valldejt med Ullis, där Ozz fick hämta, dela och fålla in för att ill-Bat-tingen sedan skulle få lite att jobba med i fållan. Han är så fin och lugn. Härligt! Sedan satt vi och tittade på när Ullis jobbade igenom sina hundar, och nu ligger hela högen här i soffan helt utslagna! Det bästa med att maximera en dag så här är just nöjda rovdjur, som känns helt förnöjda med livet.

Själv har jag komponerat ihop mitt första egna simpass som jag skall testa att köra igenom på kvällens LT-träning. Tagit en hel del tips från ”du-har-inte-heller-något-liv”-träningen från i fredagskväll (tänk om folk visste hur agilityfolks liv ser ut…): teknik blandat med fart. La till en egen del med fart från att ha tagit det lugnt halva längden. Vet inte, men det känns vettigt att träna fart från rörelse, påskjut utan kant… Vi får väl se. Sedan Bastu med Tilde, som senare i höst drar till Sydamerika… vem skall jag då simma emot?!

One thought on “Maximalt söndagsutnyttjande

Kommentera

