Söndagsbrunch

filmjölksbrödEn ledig söndagsmorgon innebär brunchtillfälle – and yes I will seize the opportunity!

Egenbakat lingonbröd, bananpannkaka och blåbärssmoothie. 

Finns inte mycket som kickar igång en helgdag som en morgonpromenad med rovdjuren och sedan brunch. Är sådär skönt hungrig efter att ha gått och har tid att fixa mer än en vanlig frukost, och kan sedan avnjuta den i lugn och ro.

Brödet kommer ifrån ett Recept jag hittade, men som jag sedan laborerade om en del – russin hör t.ex. inte till mina favoriter.

Jag körde på följande:

  • 7 dl vetemjöl
  • 2 dl dinkelmjöl
  • 2 dl rågkross
  • 2 dl vetekli
  • 1 tsk salt
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl linfrön
  • 100 g torkade äpplen
  • 1 dl pumpafrön
  • 2 dl råa lingon direkt från Vallentunaskogen
  • 1 l filmjölk
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 1 dl sirap

Ugnen på 175°. Blanda ihop alla torra ingredienser – utom bikarbonatet som separat blandas med filmjölken och sirapen. Sedan rörs allt ihop. Jag använde bakplåtspapper i en 1,5 l bröd form och en gratängform. Tager vad man haver, men det blev riktigt bra att använda gratängformen – snyggaste brödet! Kvar i ugnen till dess det är klart, står 1,5 h i receptet, min var inne ca 1 h, så håll lite koll. Blir godare och godare för varje dag, sätter sig.

Jag kanske inte är en hejare på mat, men jag är en jäkel på att baka.

Kommentera

