Hur du sväljer en bassäng klorvatten eller att göra en voltvädning

Image-1-1Idag har jag återigen haft en sådan där högeffektiv söndag och nyttjat varje minut – och det trots att vi hundtjejer dansade loss på stans dansgolv natten lång. När klockan ringde 7.30 var jag så trött att jag knappt visste vad jag hette. Ut kom hundarna och plötsligt var jag i bassängen – på bilden är jag mer död än levande. Nötte kakel en timme och kom upp i 2000m – körde ihop med Håkan som lade upp 250m i stöten. Verkligen ett bra sätt att starta dagen! Plötsligt var jag pigg.

Därför blev det agility och skogspromenad innan jobb. Helt fantastiskt ljus i skogen idag, trollskt. Även agilityträningen gick bra och jag filmade en del. Fått låna en videokamera av Mikael. Tyvärr vet jag inte hur jag får ut filmerna… än. Men, det kommer. Banskiss på hoppbanan som jag körde med Ozz finner ni ovan – många nummer. Går att köra i olika omgångar – en måste inte köra hela på en gång.

Jobblunch för att på eftermiddagen hamna i vallhagen med Ullis och Anna. Körde bara två korta pass med Luuk och Bat för filmandets skull (snälla Anna fångade en bild på Bat, tackar!). Som sagt, filmbevis kommer, vet att det finns de som vill se. Det gick i alla fall bra med båda pojkarna.

Sedan bar det av hem, och nu ikväll gav jag mig f-n på att lära mig voltvändningar. Daniel har tjajat på mig att tag om att lära mig voltvändningarna, men jag har dissat det för att jag inte riktigt sett anledningen. Sedan snackade jag med Elin som börjat nöta in det och blev såklart inspirerad. Det är väl bara att ta tjuren vid hornen och börja volta under vattnet – och därmed andas in så mycket klorvatten en kan. Tittade på hur en voltvändning skall genomföras på youtubesedan gick jag till simhallen. Fick en bana för mig själv, och tur var det. Skojar inte när jag säger att det tog mig 40 min (…) att göra min första vettiga vändning där jag kunde simma längden tillbaka. I början snurrade jag runt runt runt… Irriterande som sjutton.

När jag väl fattat att jag behövde komma närmare kaklet och hitta 180° läget sköt jag mig ner rakt i botten. Kommer att ha blåa armbågar i morgon – skatan vad ont det gjorde! Sa till grabbarna att de skulle ha koll så att jag inte slog i huvudet och dränkte mig själv… Men så plötsligt hittade jag väggen, läget och frånskjutet. Ball känsla.

Då var det vridmomentet och glidningen som skulle finslipas. Fick en del kallsupar genom näsan, men… det vart helt ok. Snart gjorde jag det. Om och om igen! Även på det grunda. Även om det var betydligt svårare på det grunda, men troligen bra för tekniken att inte kunna dra neråt mot botten för mycket.

Avslutade med att simma ett par längder med voltvändning. Glad – läs överlycklig! Det är MASSOR av teknikträning kvar, men… nu har jag i alla fall satt bollen i rullning.

Slutspurt!

 

 

3 thoughts on “Hur du sväljer en bassäng klorvatten eller att göra en voltvädning

  1. Kanonbra jobbat med voltvändningarna!! 🙂 Jag har sedan några veckor mentalt börjat förbereda mig för dem då jag misstänker att jag inte kan (eller vill?) blunda för dem hur länge som helst. Jag skulle nog tjäna rejält på de vändningarna om jag vågade då jag i vanliga fall är en hejare på frånskjut från kanten… Förstår att du känner dig överlycklig 😉

  2. Kul att ses idag! Shit vad du är hurtig med simningen! Är det i gångsätrahallen du simmar, är den öppen, renoverad t o m? Vi följer ett visst schema för vår träning med inriktning på skidåkningen. Men jag tror att vissa pass är valfri träning och då är jag lite sugen på simning, framför allt till vintern!

Kommentera

