Borås Fall Training Camp part II

Image-1

 

Sent häromkvällen snurrade jag på mig nya terrängskorna (eget blogginlägg om dem kommer snart…), satte på mig pannlampan och begav mig ut i Rya Åsars skog. Seriöst, det var fullkomligt fantastiskt. Det becksvarta mörkret omslöt mig och i pannlampans sken flög nattfjärilar omkring i den snart dvalande skogen. Valde att bege mig rakt ut i terrängen med inspiration från grabbarna J som berättat att Borås swimrun kommer att bli en tuff historia när det gäller terrängen – lika bra att börja träna inför det nu. Extra kuriosa, det är intressant hur jag känner mig fullkomligt trygg där ute i skogen och mörkret. Är jag i stan, i mörkret, bland folk, känner jag mig otrygg. I skogen är jag hemma. Den har jag för mig själv. Det är mina domäner. Grenar knäcks. En morkulla flyr upp intill. Ögon blinkar till när det träffas av pannlampan. Naturligt. Inget skrämmande. Pulsen tickar. Trygghet helt enkelt.

Ni måste uppleva mörkerterränglöpning. Ta chansen och bege er ut, det är magiskt.

Förutom en hel del terränglöpning – håller mig i skogen, har Mikael dragit fram sin motionscykel. Vi körde ett växelpass häromkvällen, där vi körde varannan intervall – ganska lång vila alltså. Har ju inte cyklat på motionscykel så ofta tidigare, och shit vad en svettas! Efter en 10-15 min rinner det verkligen… känns bra. Dessutom är det ju effektiv träningstid, särskilt som att jag inte kan ha med hundarna ut när jag skall cykla längre sträckor. Med en motionscykel är de i alla fall inte ensamma hemma. Dock, här har jag tv (följde Elfsborgs match) vilket jag inte har på Lidingö… så, det blir till att montera datorn på lämplig höjd för att ha något att titta på.

Ja… och så har det såklart blivit massor av simning. Även här i Borås har jag nära till simarenan, och med det införskaffade simkortet är det bara att kila in och köra ett gäng längder på 50-metersbanorna som finns här – Borås är verkligen en riktigt bra träningsstad vad gäller både hund- och swimrunträning . I kväll blev det ett pass med systrarna Olausson, och armarna känns som spagetti. Riktigt tungt för armarna, men det har nog mycket att göra med att jag körde med paddlar igår. Ja, och ni som följer mig med instagram har ju förstått att ibland behövs det lite övertygelse för att komma iväg… Jag är ganska lätt att övertyga.

När du vilar tränar dina konkurrenter.

Lägger även ut en agilitybana som vi kört, innehållande både en längre bana för mer rutinerade hundar och en ren tunnelbana för unghundar. Tanken var att fånga en del av de svårigheter du kan mötas av när det gäller tunnelin- och utgångar. Kul att kunna kombinera svårigheterna för både yngre och mer rutinerade hundar i samma bana – gör ju att flera kan träna samtidigt trots olika nivåer på hundar. Håll till godo och ha kul på banan med din hund!

Nu Gravity!

Kommentera

