Finalloppet, 19 km

20131102-193719.jpg

I början av veckan kläckte Elin idén om att vi skulle köra Finalloppet denna lördag, ett terränglopp på 19 km i Skatåsen, Göteborg. Något tveksamt sa jag ok, förutsatt att höften skulle hålla kommande träningar. Först körde vi en mil, den höll. Dagen efter en mil till, den höll. Igår körde vi mycket lugna 5km, den höll… Var ändå tveksam in i det sista – kvart i 11 i morse velade jag fortfarande. Kanske en sak att springa 10 km, men… 19 km! Har liksom aldrig sprungit så långt i ett svep. Äsch…

Du ångrar bara det du aldrig gjorde.

Sagt och gjort, iväg kom vi. Redan i bilen hade vi gjort upp vår plan; Elin skulle ta täten och köra sitt race, bestämma tempo och jag skulle haka på så länge jag kunde. Målet var under 1h 45 min. Inget snack. Bara springa.

Ska jag vara ärlig? För min del kändes det hela galet, men… det är ju bara att kötta på och lita på att det skulle gå. Skulle verkligen göra allt för att kunna haka på Elin så länge det bara gick. La mig därför stadigt snett bakom Elin från start och fokuserade på att inte tappa greppet om henne.

Första 6 km rullade på. Tempot var betydligt högre än jag brukar ha när jag springer ensam, men det kändes OK. Sedan blev det motigt. Riktigt sjukt motigt… 7 – 8 – 9 km var ren plåga. Fick verkligen jobba varje steg för att bibehålla greppet om Elin, som stadigt malde på. Själv fokuserade jag enbart på att 10 km snart var avverkat, det SKA jag klara. Det har jag ju gjort förr…

Sedan kom räddningen!

Vägen svängde uppåt, in i skogen! Förstår ni glädjen jag kände när rötterna började dyka upp. Gyttjan, Spångarna. Stenhällarna. Plötsligt fick vi trixa, mixa och klättra för att ta oss fram och hela min kropp bara jublade av glädje. Det är precis den här terrängen vi älskar – det här var våra domäner! Andningen blev lättare, steget stadigare och kilometer efter kilometer swoschade förbi. Plötsligt står det 16 km – 17 km och tillslut 18 km. En kilometer kvar till mållinjen.

Under hela denna tid låg Elin stadigt framför och vi malde verkligen på som två parhästar. Alltså, känslan att köra såhär ihop är verkligen speciell. Under Ångaloppet pratade vi ju en hel del. Denna gång var vi i stort sett tysta – ja utom den gången jag var tvungen att påpeka vilket jäkla russ hon var i terrängen. Tanken var inte att springa ihop hela vägen, men det gick. På riktigt.

Sista kilometern hann vi ifatt en tjej, och när vi kom tillräckligt nära körde vi allt vi hade och kom om. Då la tjejen in en extra växel och kom om oss – respektlöst och imponerande fort. Vi köttade allt vi hade, och … sida vid sida korsade vi mållinjen! Så sjukt jäkla häftigt! Tanken var inte att köra in i mål ihop, det var ren jäkla fantastisk bonus. Att jaga ihop och nå målet (läs bytet) ihop är en upplevelse.

Väl i mål visste jag knappt vad jag hette. En funktionär knackade mig på axeln och undrade skämtsamt om jag visste var jag var. ”Nää” blev mitt svar och han skrockade att jag typ var i Stockholm. ”Bra där, det är där jag bor”. Vi vinglade iväg till bananerna och vattnet, precis vad vi behövde. När vi senare kollade tiden visade sig att vi hade kommit in på 1h 36 minuter och 19 sekunder (5.04 min/km). Snacka om att vi slog vårt uppsatta mål, tillsammans. Coolt!

Tankar under loppet: om vi bortser från de där äckel-kilometrarna där jag mest ville hitta snabbaste vägen tillbaka till Skatåsen, så tänkte jag mycket på just hur tryggt det är att springa såhär ihop. Det är en styrka. Vi sa ingenting. Tystnad. Ändå fanns vi där för varandra för varje steg. Tryckte på. Drog med. Det var häftigt. Vi gav varandra styrka. Många som vi sprang om sa just det: shit vad starka ni ser ut! Det är vi också.

Synergieffekt FTW!

 Hur mår kroppen då? Oförskämt bra – nu ut och dansa!

3 thoughts on “Finalloppet, 19 km

  1. Kan man inte få lite info hur ni förberedde er inför loppet. Hur laddade ni? värmde ni upp speciellt? körde du pasta-uppladdning dagen före mm?

Kommentera

