Lucka #1 – Hur sjutton hamnar jag off-track?

Image

Ok, börjar med ett av mina absoluta favoritsätt att träna ”outside the box”: OFF-TRACK – off-trail, trail-running, terräng, kärt barn har många namn. Konkret, ut i skogen och spring!

En av anledningarna varför jag springer ute i skogen är för att jag får mångsidigheten helt gratis. Benen lyfts olika högt, jag får parera och hela tiden uppmärksamma min omgivning när grenar, stenar och branter kommer i min väg. Frekvensen i steget ökar över rötterna. Plötsligt kommer en mosse och det blir som att springa på en tjockmatta. Jag behöver verkligen vara i nuet när jag kör i skogen. Detta gäller såklart även hundarna. Vi brukar säga att ett par kilometer i terräng är bättre än en långpromenad på slätmark. Kan jag ha hundarna lösa blir det ännu bättre. Tillsammans forcerar vi terrängen och hela träningsdimensionen utvidgas ytterligare.

Allt detta och lite till vet ni redan, men… hur börjar vi att ta en extra vända ut i skogen?

Har funderat på det här med terräng och i lördags när jag körde min löprunda kom jag fram till att det finns olika grader av terräng, och att vi kan börja successivt om vi inte kört off-track tidigare.

Grad 1. Motionsspår. Grus/bark och träd omkring oss. Vissa partier på dessa spår kan vara lite mer terrängbetonade, dessa återfinns oftast på de längre spåren som är något svårare att preppa.

Grad 2. MTB-/skid-/ridspåren. Nu börjar det hända saker i terrängen. Den är inte helt jämn och vi får börja parera för antingen hovspår som skapat ojämnheter i den nu frusna leran, rötter som ligger tätt över marken och andra ojämnheter upp och ner. (Givetvis tar vi hänsyn till de som stigen egentligen ”tillhör” 🙂 )

Grad 3. Djurstigar. Har ni tänkt på det när ni är ute? Kolla noga, plötsligt ser ni en ”stig” in i skogen… högst troligt en stig upptrampad av de vilda djuren. Även de gillar att hålla sig på stigar. Nu börjar det likna allt mer den off-track jag gillar.

Grad 4. Off-track for real. Ut – rakt ut – i skogen. Igenom de där buskarna, över kalhygget med spretande grenar och ljungen/blåbärsriset som kan vara nog så jobbig att forcera och som får dig att lyfta extra på benen. Du får stoppa för en brant för att hitta en bra väg ner och sedan blev det visst väldigt blött…

Mitt tips är att nästa gång du är ute, gåendes eller springandes, är att börja uppmärksamma de där stigarna som leder rakt från ditt vanliga spår. Sedan bestämmer du dig för en och så kör du.

Du har allt att vinna när du kör din första vända ut i det okända!

Börja med en 10 min. Bara för att gena till nästa motionsspår. Spring över den där ängen. Hitta ditt sätt att lägga in ett par procent off-track när ni är ute. Bara ut och upptäck skogen!

Har du något tips när du tar steget ut i skogen?

3 thoughts on “Lucka #1 – Hur sjutton hamnar jag off-track?

  1. Mitt beste utforskingstips er å ha med telefon med endomondo eller tilsvarende på. Da trenger jeg ikke å være redd for å gå meg bort, selv om jeg går nye stier i ukjent terreng 🙂

  2. Gräsare är aldrig fel… thinking outside the box *klick* 😉

    Och tex appen RunKeeper är guld värd där ute i skogen – helt klart! Räddat mig många gånger från att gå vilse 😀

Kommentera

