Lucka #3 – Hitta ditt träningsrecept

Image

När jag skriver träning menar jag både fysisk och psykisk träning. Själv tänker jag ofta på hur jag kan optimera min tid och var jag kan hitta tid för att kunna träna mig själv både fysiskt och psykiskt. I tävlingspsykologikalendern 2011 skrev jag en sväng om detta, och nu vill jag utveckla det ytterligare.

Först skall vi få till TID. Det finns massor av sätt att hitta tid till träning, tid som bara finns där helt outnyttjat. Lunchträning är min egna favorit – eftersom jag har möjlighet att äta framför datorn fungerar detta för min del. På 30 min finns det en del att inhämta: 15 min Nike Training Club-övningar, 20 min promenad (hundägarens specialitet) och googlar vi finns det flera tips på hur vi kan få till lunchträningen. Sedan har jag mina tidiga vallmorgnar och sena agility-/löpnätter (tror klockan är närmare 1 på natten när vi tog bilden uppe i högra hörnet)… jag tullar dock inte på mat- och sovklockan, men… tv-/datortiden, den ryker. Helena har skrivit ett inlägg om hur hon får ihop sin tid. Vad är ditt bästa tidstips?

Sedan skall vi ta oss ut… bästa för min del är när jag drar på mig träningskläderna när hundarna och jag skall ut. När de ändå är på kan jag lika väl springa en sväng, och den där svängen tenderar att bli längre ”cause I can”. Tycker även om Elins tänk om att klä sig liiite för lite. För att hålla värmen behöver en öka tempot och vips har vi sprungit en runda. ”Men det är ju så mörkt nu… och halt”. Pannlampa och ett par grymma terrängskor/dubbskor så löser vi det. Själv är jag en sucker för mörkerlöpning. Det är verkligen något visst med att ge sig ut. Tyst. Stilla. Friskt. Testa vettja!

Min vän Gabbe från Borås hon körde igång på ett helt underbart sätt. En dag på Facebook lade hon ut frågan: Hur många tycker att jag skall gå till jobbet? EN person svarade. Gissa vem som gick till jobbet den dagen? Det är drygt 8 km. Hell yeah att hon gjorde. Och dagen därpå. Och sedan fortsatte det. Nu går, cyklar eller springer hon genom skogen varje dag. Tar gärna en omväg. I vinter siktar hon på att åka skidor. Hon är så sjukt cool!

…och bästa tipset är att bestämma träning med en vän. Tittar ut genom fönstret. Det regnar. Well, X står där och då tänker då inte jag banga. Sedan står vi båda där och garvar och nickar åt varandra: DU skulle då aldrig banga. Sedan är det bara att ge sig iväg. För min del har HPP-träningarna med Linda varit det allra bästa denna höst. Boka in och kör. Tidig morgon. Lunchen. Eller en sen kväll (natt). Bättre kan det inte bli än att göra två flugor på smällen: umgås och träna. Hur tar du /vad tar dig ut när det känns motigt?

The best way to do it is to do it

Amelia Earhart

Fast Hey! Vi hundmänniskor har ju de allra bästa motivatorerna. De som aldrig bangar. De som säger ”Hey ett varv till!” Vi är jäkligt lyckligt lottade. 😀

Ps. tillägg till gårdagens lucka: Det behöver verkligen inte vara en idrott eller fysiskt ansträngande att testa något nytt. Min kära vän Sara har sista året lärt sig både spela bridge och cello. Nästa projekt på listan verkar vara kulning… det är så häftigt. Möjligheterna är oändliga! Själv har jag läst både litteraturkunskap och astronomi vid sidan av… Hade gärna lärt mig bygga en gärdsgård också…

2 thoughts on “Lucka #3 – Hitta ditt träningsrecept

  1. Jag tränar åxå gärna lunch. Mitt bästa knep är att redan på morgonen sätta på mig sportunderkläderna och sen byta om till ”riktiga” kläder efter träningen.

    Och att träna i grupp är bra, till våren sätter väl Linköpings agilitytjejer igång med backträningen igen hoppas jag!

  2. Så himla bra att få lite tips på hur andra får till sin träning. Menar du att du är ute kl 01.00 på natten??! Haha, då älskar man verkligen rörelse. Jag antar att du har lite möjlighet att sova dagen efter och det är väl inte värre än att gå upp 05.00 för att hinna simma. (Och tack för länken :-))

Kommentera

