Lucka #6: jag vill bli snabbare

ImageJag vill bli snabbare. Jag vill att min hund skall bli snabbare! Jag vill kunna hinna med min hund. Vad skall vi göra för att få upp farten?

Givetvis finns det hur många svar som helst. Men… det första svaret är att börja springa. Spring tillsammans med din hund. Spring för att få upp farten. Spring för att din hund skall tycka att springa med dig är det häftigaste som finns. Det handlar inte om att springa långt och monotont. Det handlar om att springa det snabbaste du kan kortare sträckor, det vill säga intervaller. Det handlar om att göra det enkelt och roligt, t ex att lägga något roligt, en boll eller en godis, på ena sidan fotbolls- eller agilityplan. Gå till andra sidan tillsammans med din hund. Sätt den i startposition.

Klaaaara…. fääääärdiga…. GÅ!

Ta hjälp av din hund. Först till det roliga vinner. Jäklar vad ni ska ha roligt när ni nått dit. Upprepa sex gånger. Plötsligt har du sprungit ett gäng intervaller och tränat på att springa fort. Även din hund har fått springa fort OCH fått träna på att explodera iväg på er startsignal. Hur bäst som helst!

Andra ”gratisintervaller” du kan göra när ni ändå är ute och går, och när du nu ändå har satt på dig springskor och löpkläder…, är att köra mellan lyktstolparna. Varannan lyktstolpe springer ni – varannan går ni. Kör en tio omgångar. Sedan fortsätter ni er promenad.

Eller som Åsa tipsade om i kommentarerna häromdagen. Samla ihop ett gäng. Träffas vid en lämplig backe och kör backintervaller ihop. Inget suger så gott som en riktig backe, och nu snackar vi riktigt bra och effektiv träning!

Den stora hemligheten är att börja springa. Att börja röra dig snabbare än vanligt. Tänk på det där med att prestera på träning som du vill prestera på tävling. Lättare än så kan det inte bli. 

Kom ihåg att värma upp och gå av ordentligt!

 

3 thoughts on “Lucka #6: jag vill bli snabbare

  1. Japp, jag har slutat springa långt. Min kropp är sån att jag nog kan hålla en jämn stabil hyfsat långsam fart i en mil. Men det har jag ingen som helst nytta av på agilitybanan. Alltså har alla mina löprundor i höst varit runt 2,5 km, men jag kör mycket fartlekar mellan lyktstolparna och försöker öka tempot istället för längden!

    Men i morgon är jag sugen på att springa milen. Och testa 5:1-metoden, dvs springa i hyfsat tempo 5 minuter, gå 1 minut och så göra om det tills man är i mål. Hart hört att ovältränade klarar en maraton på det sättet 😀

  2. Här sitter jag höggravid och bara längtar efter att få komma igång och träna igen när jag läser dina inlägg. När Fredrik tog över agilitypassen och tävlingarna med vår hund insåg jag hur mycket bättre Texas går med en snabbare förare. Blir att hårdträna intervaller och snabbhet så fort jag är på benen igen annars finns det risk att jag inte ”får tillbaks” min hund 🙂 Tack EM för ytterligare en härlig och inspirerande julkalender. Ska gå tillbaks till den i februari (som inspiration) när jag kan sätta igång och träna på allvar igen. När du kommer i maj ska du få se en snabbare Sara än någonsin 🙂

Kommentera

