Lucka #10 – The truth to getting in the groove

get in the groove

Med tanke på Janis inlägg häromdagen tycker jag att det passar bra att vi benar lite till i det här med att se till att göra det vi vill göra, innerst inne. Av en händelse när jag gjorde research till den här julkalendern ramlade jag in på Tom Bartows tankar kring att skapa en vana. Eller skapa är nog fel ord. För att bibehålla en vana. Se till att den fortsätter, trots att det finns något som motverkar dess existens. Han har kommit fram till tre faser som kan vara värda att känna till för att hjälpa dig mot ditt mål.

1) SMEKMÅNAD jag är på väg ut för att upptäcka Lidingö by bike. Det är så härligt att cykla!

Det är nu du sätter igång med det där nya och spännande. Plätt lätt det här ju. Bara att ta cykeln och cykla till jobbet. Inga problem att fixa 15 min work-out på lunchen. Inget kan stoppa mig nu! Just nu är jag motiverad och inspirerad att fortsätta. Min målsättning känns klar och det klart jag skall göra allt för att fixa det.

2) DEN INRE FIGHTEN back-intervaller. Försöker le in i kameran, går sådär. Inte roligt. Mjölksyra. Vill spy. Blä!

Det regnar. Det blev visst vinter i Sverige – doh. Det är ju X på tv just i kväll. Det blev ju ganska sent i går… Plötsligt börjar ursäkterna komma. Det som tidigare var så häftigt och inspirerande känns nu motigt. Kan väl hoppa passet EN gång. EN gång är ingen gång… blir lätt två… tre… Du behöver nu vinna ett par av dessa kamper. Kämpa.

Hur kämpar jag emot?

Förstå att det är ett val du har och att det är en fas du har kommit in i. Att se till att genomföra trots motstånd är en vinst, och leder lätt till en ny vinst. Detsamma gäller åt andra hållet, lätt att soffan vinner igen och igen om du låter den göra det. Ditt val.

Ställ dig själv frågorna, precis som Jani skrev igår:

Hur kommer det att kännas om jag gör det jag sagt att jag skall göra?

Hur kommer det att kännas om jag struntar i det?

Kom i håg: du ångrar aldrig ett genomfört pass.

3) SECOND NATUREcykla IS tha shit. Punkt.

Nu är du ”in the groove” och du är i vanan. Där du vill vara. Du gör det. För att du kan. För att du vill. För att det är vad som krävs för att nå dit du vill.

Men

Även här kan du ramla tillbaka till att behöva kämpa för att göra det du sagt att du skall göra. But why? Kanske blir du sjuk, åker på semester eller av någon anledning gör ett avbrott i vanan. Kanske tycker du inte att du får de resultat du faktiskt kämpat för – luften går ur dig. Är det värt allt slit? Kanske känner du dig ”on top of the world”: behöver nog inte träna så mycket för att vara så här bra. Lura inte dig själv. Do it.

Ditt val – se till att vinna tillbaka the groove

Your mind will quit a 100 times before your body ever does

2 thoughts on “Lucka #10 – The truth to getting in the groove

Kommentera

