Lucka #12 – Optimism bias och bonuslänk…

Förra året hade jag som 30 dagars utmaning att kika på ett TED-talk varje dag. Ramlade då över Tali Sharot som pratar om Optimism Bias. Ta en 20 minuter och titta på hennes presentation och fundera kring hur du kan relatera till det hon säger.

För egen del fastnar jag särskilt på hur vi tolkar saker som sker oss. Varför misslyckades eller lyckades jag? Berodde det på att jag var ett sådant geni, som hon uttrycker det. Eller. Beror det på att jag hade tur just den här dagen…? För att domaren inte fattar ett dyft, eller… för att jag inte förtjänar bättre.

Kanske har det till viss del med uppfostran och vår kultur att göra hur vi tar på oss framgång/motgång. Vi har ju den svenska Jantelagen över oss om inte annat. För egen del beror det på vilket område jag rör mig inom. Oavsett vad så är det något som kan vara bra att känna till om sig själv för att kunna hantera/copa med framgång/motgång på ett bra sätt…

Hur var det nu, klart vi firar en framgång!

Vad fastnade Du för?

På tal om optimister, så har Sofie i sin blogg listat 13 saker metalt starka personer undviker. Klart läsvärt och klart värt att begrunda!

Kommentera

