Lucka #14: Make it count!

make it countSpelar ingen roll om jag tränar mig själv eller om jag tränar hundarna. Mitt mål är att varje rörelse, steg eller skick skall räknas. Min tanke är att det är bättre att träna kvalitativt än kvantitativt – givetvis med reservation för långlöppass, muskelminnespass och liknande. Kaj, en tränare jag haft chans att simma för ett par tillfällen, lägger in lugna tekniklängder mellan tuffare intervaller. Under dessa längder är det enbart fokus på att finslipa detaljerna – make every stroke count.

Tänker liknande i hundträningen. Absolut att jag vill att det skall gå fort, fortare allra fortast, men… det är den grundläggande träningen som stabiliserar och föder farten. Vill att det skall bli rätt, så hunden får det i kropp och knopp. Så här skall det kännas, så här skall det vara.

Intervaller uppför slalombacken. Var och en räknas. Försöker jobba lika hårt i varje intervall. Sitter just nu och skriver på min licenciatuppsats (välkomna till Stockholms universitet den 21 januari, 13.30 presenterar och försvarar jag mitt arbete) och lägger upp arbetet i block. För varje block är det fullt fokus på skrivandet som gäller. Sedan paus. Nytt block – fokus! Paus… Ser till att mata av och få varje block att generera material.

Om vi ger oss iväg (mitt i natten…) och tränar, då skall vi också ta mig tusan se till att det var värt det!

You only live once, but if you do it right, once is enough

Mae West

 

Kommentera

