Lucka #15 – The Joy of Jumping & bonusbanskiss

ImageNär jag läste idrottsfysiologi vid Umeå universitet kom jag i kontakt med plyometrisk träning. Från den dagen har spänstträning varit en del av min träning. – vilket ni som gått både hoppteknikskurs och FORTARE-kurs upplevt *skriver hon med ett stort leende på läpparna*. För att vi skall bli ännu snabbare och ännu starkare är det bra att lägga till spänstövningar, och… ja, varför inte göra dem när vi ändå är ute och går.

Tycker att nedan video visar ett par övningar som är lätta att göra över den där fotbollsplanen eller ängen som ni nu ändå tillsammans med hunden kör motivationsintervaller över. Fick även lära mig göra grodhopp – ett hett hett hett tips är att titta på filmen och sedan fantisera er själva göra likadant. Svar: ja… jag har fått många konstiga blickar från passerande motionärer när jag skuttat fram på motionsspåret med ett gäng galna hundar omkring mig. Jag bjuder på det. Jag vinner i slutändan.

En sak Mikael och jag diskuterade i somras när vi kubbade runt hinderbanan på Kransmossen i Borås (varv på varv på varv, jag skulle i alla fall inte ge mig först… och var inte snabbast), var just hur den körde rubbet. Du var tvungen att bibehålla både styrkan och spänsten genom hela banan. Sjukt bra och effektivt sätt att ha sjukt roligt och få grym träning samtidigt! Upprepar därför dagens citat:

Jumping for JOY is great EXERCISE!

Ja, och detsamma gäller givetvis för hunden. En av anledningarna vi kör hoppteknik med dem, för att få den där rappheten och orken att genomföra varje språng i banan. Kika nästa gång ni kör den där rundan off-track, hur det är just detta hundarna tränar när de parerar stockar och stenar, och verkligen får jobba hela kroppen. Gå sedan hem och njut av den oerhört bästa träningen ever ni precis genomfört – ja, för visst gjorde även du grodhopp…?

BONUSBANA från en sen agilitykväll i ridhuset

DEM slalom

Kommentera

