Lucka #17 – more of Ink it don’t think it

evaluationI 2011 års adventskalender skrev jag om Ink it don’t think it, och nu kommer det en fortsättning på det inlägget med fokus på the big M.

Mål skall vara mätbara och… vad använder vi för hjälpmedel för att mäta våra mål?

Alla som gått kurs för mig vet att jag alltid plockar fram tidtagaruret när det står oklart vilken sväng eller handling som är snabbast för just det ekipaget. Många, många gånger har det visat sig att det inte alls är vad känslan eller det visuella visar. Tidtagaruret är verkligen guld värt!

Nummer två på min lista är videokamera. Att kunna utvärdera hemma i lugn och ro. Kunna gå igenom ruta för ruta vad som egentligen sker. Kunna se varenda plankträff. Varje rörelse. Precis var hundarna tar av och landar. Verkligen se hur armen rör sig igenom vattnet för varje armtag. Eller… förstå hur jag egentligen ser ut när jag sprang på SM – ingen vacker syn, men gav i alla fall en bronsmedalj!

En kratta och ett ridhus, en dröm för hoppteknik och handling på detaljnivå. Kunna kratta jämnt sanden och se exakt var hunden tar av och landar. Exakt se hur den sätter ner tassarna för varje språng. Kunna verkligen förmedla till alla deltagare, inklusive föraren, vad det är vi tittar på. DET är grejer det!

Konditionstest av olika slag. Finns appar till mobilen så att du kan göra ett beep-test, väldigt roligt att genomföra: ”jag mår illa…”. Kanske ett Cooper-test? Här på Lidingö finns det två teststräckor jag känner till: dels vid Bosön och dels vid Stockby motionsspår, med utmärkta löpspår och sedan tavlor som informerar om hur du ligger till konditionsmässigt med den tiden du avverkade sträckan på. Verkligen supersmart!

Har du något tips på hur du gör ditt mål mätbart?

 

Kommentera

