Lucka #20 – Gästbloggare Malin om att satsa

Malin G

Får jag lov att presentera Malin G från Team VILLIVIIMAS

För drygt ett år sen gjorde jag min tävlingsdebut i 4-spann på barmark, ett år senare har jag kört hem både SM-guld, SOC-brons och ett VM-brons. För mig känns det lite overkligt men samtidigt har ju jag och min sambo verkligen satsat och lagt ner enormt mycket tid på både träning och allt runtomkring och det har gett bra resultat.

Hösten 2011 beslöt jag mig för att jag ville satsa på allvar, det som hittills hade stoppat mig var mitt jobb till sjöss. Den vita styrmansuniformen byttes ut mot ett officers jobb iland, ett jobb som passade perfekt med mitt intresse för draghundssport. Sedan dess har mycket hänt, b.la har flocken utökats från två till tio hundar, bil har vi bytt x antal gånger då vi växt ur dem. Samt så har vi både investerat i en ny tävlingsvagn, släde, ATV, hundsläp och en massa annan utrustning.

På träningsfronten har det skett en enorm förändring, från att ha tränat lite då och då till att ha lagt upp ett träningsschema för hela säsongen och följt det till punkt och pricka. Har mycket att tacka min vän och mentor Jenki, som jag lärt mig det mesta av. Han är en av Sveriges bästa öppenklass- och 8-spannsförare och vad kan vara bättre än att få lära sig av de bästa!?

Nu har vi drygt två veckor kvar tills säsongens första snötävling, debuterade förra året på samma tävling så det kommer bli väldigt spännande att se hur vi ligger till och om vi gjort några framsteg. Även om vi har tränat mycket mer detta år är jag inte riktigt nöjd med antalet milen hundarna har i bena, men det är sånt som man lär sig och det tar vi med oss till nästa säsong.

På tal om nästa säsong så kommer vi ha mycket bättre förutsättningar med tanke på träningen. Jag och min sambo hade tänkt börja titta på hus uppåt landet nu till sommaren 2014 men så fick vi erbjudande i somras att köpa ett med perfekta träningsmöjligheter, detta kunde vi inte tacka nej till. Så för att kunna bli ännu lite bättre kommer vi att flytta till Norrland i nästa år.

Detta låter säkert helt galet för många men jag har hittat min grej här i livet, och då måste jag följa mina drömmar och satsa på denna framtid. Visst finns det dagar jag bara vill krypa ner i soffan istället för att träna hundarna i ösregnet men inget kommer gratis, utan med hårt arbete, blod, svett och tårar kommer man långt! Det vill säga:

Vill man så kan man!

Följ med när Malin och spannet tar VM-brons! Och, ni MÅSTE se slutet – så förstår ni!

Träffade Malin på barmarks-SM 2011 så vi råkade hamna bredvid varandra på parkeringen. Det året räddade hon upp min utrustningspanik och lånade mig både byxor och bälte till dag 2. Sedan dess har jag träffat henne ytterligare EN gång, på barmarks-SM i år. Trots att vi setts två gånger så har hon gjort ett enormt intryck hos mig. Malin är en sådan där person som utstrålar värme och glädje med sitt smittande skratt (såg ni filmen ända till slutet förstår ni PRECIS vad jag menar, 11.30 och framåt ”Helvete! Fy fan vad det där var roligt!!”) och sätt att vara. Samtidigt finns det en styrka och beslutsamhet i hennes blick som inte går att undgå. Här snackar vi en tuff brud – och framgångarna under 2013 är bara en försmak på vad som komma skall. Det garanterar jag!

Stort lycka till!

Kommentera

