Årskrönika 2013: det sociala idrottsåret med episka kort

2013 går till historien som mitt märkligaste år någonsin. Jag har aldrig någonsin tidigare under hela mitt liv varit så social som jag varit i år. Det känns både läskigt och bra. Bland mina vänner är jag känd för att alltid träna ensam, tycker om att rå min egen träningstid och vill gärna hålla träningen effektiv för att hinna allt jag vill göra. I år har detta vänts totalt ut och in. Från att ha tränat 99% ensam ligger jag nu på en 50%. Fullkomligt overkligt för min del om ni hade frågat för bara ett år sedan.

Men, det där gällde träning. Även på det privata planet har det skett märkliga förändringar. Spontanitet, fika och bara-vara har dykt upp på min agenda. Ord som definitivt inte hört ihop med mina noggrant planerade dagar. Mycket märkligt, men ändå inte. Vad har då egentligen hänt? Låt mig presentera:

2013

1janJANUARI. Året började i Oslo med champagne, vindruvor och dans långt in på småtimmarna. Vi, Mikael och jag, var hos Jossan och Lukas för att fira in året the South American way. Kalas! Sedan sparkade jag igång 1 januari med att ta en nyårslöpning. Sprang där längs med Oslos gator och tänkte på hur jag verkligen skulle vilja börja springa ännu mera, nå nya mål. Väl tillbaka på Lidingö började vi löpträna mer målmedvetet, på högra bilden har vi precis avverkat en 5 km i en -15°C. Det kan ha varit en av de mest minnesvärda kvällslöpningarna under hela året. Hittade en hemsida om en triathlontävling på ön (Lidingö) och tänkte DET vill jag testa! Sagt och gjort, den 25 januari (på min födelsedag) fick jag min första crawllektion av supersimmaren Daniel. Sedan fortsatte det av bara farten. Killarna i simhallen frågade om jag inte borde gå med i Lidingö triathlon, mtp hur mycket jag tränade ”de om några kan nog få dig lugn”. Veckan efter simmade jag med LiTri och har gjort sedan dess.

2 febFEBRUARI. Vad hände inte i februari? Åkte till Wien med Sara. Besökte så många konstmuseer vi kunde, åt bruncher, gick på bio och såg Django och bara njöt av livet. Malin kikade förbi på alla hjärtansdag. För att fira dagen på bästa sätt gick vi på Fotografiska, tittade på konst och åt fin middag. Jag åkte ner till Borås och gick på gala med Mikael (tyvärr inga bilder… trots att Linda fixat mitt hår så sjukligt snyggt!) och brorsan fyllde 40 år. Tror det är första gången ever vi tre syskon är på samma bild. Episk! Både sprang och cyklade i snön, det senare rekommenderar jag inte direkt. Det var kul, men galet jobbigt. Var på tur med grannen Ullis & hennes grabbar för första gången, muffins och choklad! Det var även massor massor massor med snö i februari, så taket på fårhuset behövde skottas en del. Givetvis stod det nattagility i kalendern, givet under vinterhalvåret.

3marsMARS. En ganska lugn månad om vi sedan jämför med kommande månader. Bat & jag går kurs för både Eva Bodfäldt och Malin Elfström. Vi har cup-cake bonanza hos Sara, vi gjorde helt fantastiska kreationer. Bat fick börja gå lös på fåren, världens snällaste kille. Jag får bild av kusin Margareta på pappa i sin ungdom; kul att få se honom i sitt rätta element. Just ja, i mars påbörjar jag min utbildningen för att bli agilitylärare också! Åkte ner till Oxie och bästa Madde & Amanda ❤ men får en agilitydipp och väljer att åka till Borås för att fira påsk… inser att det är jag själv som väljer, det är OK att göra något annat och det kan bli riktigt bra fast det inte blev som enligt planen. Nyttiga lärdomar.

4 april

APRIL. Nu börjar året spinna allt mer. Springer och simmar om vart annat, mer och mer. Spenderar en del tid nere i Borås och hamnar i simarenans 50 m bassänger som tar simningen till nya höjder. Håller Agilityinstruktörskurs steg 1 i Knivsta BK, och får världens bästa A1-aspiranter. Seriöst, vem har sådan lycka? Blir agilitylärare – check. Hälsar på hos finaste Eva K, myser med hästar och lamm. Åker en sväng på konferens till Tallin, presenterar en poster. Gör sushi på Yasuragi med bästa arbetskamraterna. Vi geocachar. Blir lite frukostbadminton med Sara. Snön börjar ge vika….

5maj

MAJ. Ozelot startar upp månaden med att ta CERT i hoppklass. Fina lilla Djungelkatten. Helgen efter åker vi ner till Varberg och tar en långhelg och bara är. Spelar spel, tränar och dricker gott. Ett av de bästa helgminnena under hela året. Sedan tar Piraya och jag flyget ner till Oviedo (Spanien) för att tävla World Agility Open. Fina guldfisken jobbar på fantastiskt, men det märks att hon börjar bli gammal. Trots det levererar hon och är helt fantastisk att köra med – får ett par topp-10-placeringar. I Spanien besöker vi också dinosauriespår; hur coolt är det inte att lilla Pirri stått i ett dinosauriespår!? Jag är hemma i Borås, och mamma&pappa är så glada över det. Är även en sväng i Hofors, kör agility och bor hos Johanna, Rally och Rejsa, vi går off-track och Frida tycker att vi är knäppa…

6 juni

JUNI. När jag var på IMATA i Hong Kong lärde jag känna Stania från Bermuda, och plötsligt var hon och hälsade på. Vi besökte IKEA (givet), åt Jelly beans och hälsade på Chris på Skansen. Släppte sedan av henne på Kolmården hos Sunna där hennes äventyr fortsatte. Själv for jag neråt och firade midsommar i Ramnaparken, jagade glass och kastade diskar mot korgar. Kvällen avslutades med gänget. Var i juni, med inköp av diskar till Mikael som DG-eran tog fart på allvar. Var och varannan helg har det sedan kastats diskar och rovdjuren fick lära sig markera var de hamnade. Var en sväng i Barcelona och pratade för en 500 personer om vad jag gör på jobbet. Sprang ett litet lopp i soluppgången längst med stranden. Landade i Sverige kl.23 på kvällen, hämtade upp Linda och sedan begav vi oss mot Falkenberg och årets Agility-SM, framme kl.10 dagen efter. Helt klart en galen nattresa, och det finns ingen annan än Linda det skulle gå att göra den resan med. SM gick kalas, med en 6:e plats med PapilLONE Stars och Piraya avslutar sitt sista SM med att dubbelnolla. Underbara fantastiska lilla Guldfisk! Det sista den månaden var att vi drog upp till Åre och roade oss.

7juli

JULI. Massor av agility. Blev även en sväng förbi Johanna i Gävle, igen! Badade Rally och drack gott. Kom hem till huvudstaden och köpte våtrdäkt, sedan var det open water som gällde resten av sommaren! Borås Summer Training Camp 2013 startade och vi hade världens bästa sommar! Hängde med barndomsvännen GabbeJessickaKiwi m.fl. Körde hinderbanan på Kransmossen, sprang som gnun och tränade hårt! Full rulle varenda dag. Jossan och Lukas hälsade på i stockholm… Hälsade på Tigern, som har det helt fantastiskt bra i sitt nya hem hos Anna, där hon får vara den lilla partypingla hon alltid har varit. Ett av årets bästa beslut, svårt men alldeles rätt. Hon älskar dem och är lika älskad tillbaka! TACK! Åkte ner till Varberg igen, prövade på golf och vattenskidor. Det förstnämnda gick kalas det andra önskar jag en returmatch på…

8aug

AUGUSTI. Månaden då allt händer. Vi drar på Flip-a-coin road trip och hamnar både i Köpenhamn och Berlin… bara sådär.  Galet spontant och fantastiskt roligt! Kommer hem, hänger mycket med föräldrarna ❤ och tränar ännu hårdare swim run. Möter upp barndomsvännen Elin och simmar runt i Öresjö, hennes kille anmäler oss till Ångaloppet, resten är historia! Vi kommer 4:a och jag lovar, det där var bara början! Hela den helgen var minnesvärd, först 1,1 mil med Jessicka på lördagen. Hem sent, upp tidigt. Hämta Jani & Josef (Team J) och Elin, 2.2 euforiska mil på söndagen, tjopptjopp. Lekande liv. Tillbaka i huvudstaden kör vi MTB med Sofia i Lida, det skulle vara en bra nybörjarbana – vi kan väl säga att det är sällan jag svettats så mycket av annat än utmattning. En liten Vessla följer med norrut, på låns. Tillsammans med Linda och hennes gäng startar vi upp Happy Premack’s Principle Training (löpning och agility) och det körde vi hela hösten. Så jäkla bra! Debuterar triathlon (sprint) med en 12:e plats, kass simning, grym cykling och OK löpning. Kör sedan ytterligare ett sprint-triathlonlopp och får till en 2:a plac – off track is my melody!

9sept

SEPTEMBER. Hade som sommarmål att cykla Lidingö runt – check! Vallar med Ullis, och går många promenader ihop. Springer Kretsloppet på 50 min, och är sådär nöjd med det pga vissa omständigheter. Tittar på Elfsborg och vi kör en trippel-barndoms-dejt hos Mia. Vi tre har inte setts tillsammans på alldeles för många år, och även det kortet är episkt! Tar en sväng till Köpenhamn för att jobba, passar på att sova hos Marie & Ubbe, dricker gott och tränar NTC. Blir många agilitypass på egna agilitybanan i Stora Skuggan och hinner med en sväng till Rijswijk, Holland, för att föreläsa om att träna djur. Sommarens träning blir till Fall camp… det bara snurrar på.

10okt

OKTOBER. Har ju knappt tävlat agility i år och tänkte att det kommer att bli ett resultatfattigt år med hundarna (trots cert, WAO och 6:e plats på SM), men icke. Älskade Bat ser till att Team Propiraya håller fanan högt och drar hem ett SM-brons. Han var alldeles fantastisk och vi kan med lätthet säga att han är född draghund! Inför SM hade jag problem med en höft, men med lite magi från PT Andreas och mycket sjukgymnastiserande blir det kalas och jag bara starkare och starkare. Åker ytterligare en sväng till Köpenhamn, och rapporterar om Svens framfart i Malmö. Börjar simma med Tilde, och får en ypperlig sparringspartner i både bastun och bassängen.

nov

NOVEMBER.Springer Finalloppet med Elin och slår alla mentala spärrar som funnits i löpningen. Inget är omöjligt. Får testa terrängskor för Addnature. Årets favoritbrunch är nu en absolut helgtradition. Mycket löpning, både med rovdjuren och med vänner. Blev en lång skön promenad ihop med fina vännerna Anna & Milla runt Kyrksjön, och med den hade vi även uppnått årets mål med minst 31 naturreservat 2013.  Var på SHU-agilityläger där Lilla Sportspegeln gästade och vi konstaterade att det aldrig är för sent. Läser statistik, som är ren tortyr för min del. Visar än en gång att i n g e n t i n g är omöjligt!! Tror inte att de som kan räkna förstår hur svårt det kan vara… Spelar discgolf och badminton så det står härliga till. Är på julspel hos Hedvig (vilket påminner mig om att jag hälsat på HB två gånger i nya huset detta året och stannat till och lunch/fikat med Åsa flera ånger på väg genom landet… rekord). Julspelet innebar en helkväll med hela Linkan-hundgänget. Vilka underbara människor det är! Månades höjdpunkt var att hänga i elfanthuset med Marcus, Karin och Lindis och de små grå. Nostalgitripp major, saknar verkligen min tidigare arbetsplats Borås Djurpark!

12dec

DECEMBER. Skall jag vara ärlig så var nov-dec två jobbiga månader, och jag kommer gå in i 2014 med nya lärdomar om mig själv. Men jag vill inte fokusera på helvetesveckorna då kanten var precis intill mig hela tiden. Fuck them. Det som var bra: vi avslutar HTTP-säsongen med te och lussekatt i skogen, observera att vi kör agility i decembersolsken. För andra gången i år träffar jag Jossan och Malin samtidigt. Det är galet ofta, och alldeles underbart! Alla tre på en bild dessutom, ytterligare ett episkt kort – love photos. Spelar biljard, bowling och squasch – där det senare resulterar i att jag för första gången på länge har sjuk träningsvärk. Härligt! Det har blivit mycket träning sedan jag kom tillbaka till Borås genom Christmas Camp 2013: 5,8 mil löpning och 8,2 km simning. Kryddade det hela med lite lerbad… Vårt långpass häromdagen var perfekt. Avslutade året med Agilty Camp ihop med syrran. Nu ljög jag… avslutar året med att sitta i soffan, bara vara, äta scones & pepparkakor och inväntar kvällens champagneskålning! Idag tar vi det lugnt och bara myser.

Ja… det har varit ett märkligt fantastiskt år. Ser nu fram emot 2014 och har aningar om vad som väntar. Tänker fortsätta vara spontan i min annars strikt planerade tillvaro, det känns rätt.

Ser tillbaka med ett leende, drömmer stort och lever nu!

Kom igen 2014, nu kör vi!

Årets utländska städer jag besökt: Oslo, Wien, Tallin, Oviedo, Barcelona, Rijswijk, Köpenhamn och Berlin.

Årets idrotter: Crawl, löpning, MTB, geocach, agility, disc golf, triathlon, swim run, badminton, biljard, bowling, hinderbana, squash, dart, vattenskidor, golf, canicross, vallning, skridskor och längdskidor.

3 thoughts on “Årskrönika 2013: det sociala idrottsåret med episka kort

  1. Kul att läsa allt så komprimerat! Och hoppas du kommer förbi här snart igen, eller ska jag skicka Filter?

Kommentera

