och ett ”ja” gled över mina läppar

Igår inträffade något som aldrig tidigare skett. Ett episkt ögonblick.

Kommer gåendes vår vanliga lunchtur förbi ängen. Eftersom det är en del snö valde jag att gena över själva ängen, bygga muskler på hundarna ni vet. När vi befinner oss mitt på ängen ser jag två tjejer med var sin berner sennen på gångvägen. Den ena hunden skuttar förväntansfullt när den ser Bats framfart i snön. Plötsligt ropar ägaren:

Är det OK om vi släpper våra hundar så att de får leka?

Utan att ens reflektera över ”Vad är det för kön?”, ”Är de snälla?” eller ”Vilka är ni?” glider ordet ”JA” över mina läppar. Det har aldrig under mina 32 år som hundägare hänt. Mina hundar leker inte med okända hundar. Punkt. I går gjorde de det. Eller… skall vi vara ärliga så kom de båda molosshundarna kutande, Bat sa tjena och Ozz var föga övertygande om vad de egentligen ville. Vi gick ihop en 100 m, och Bat skuttade i sin värld, de i sin och Ozz… ja hon var mest i min värld.

Sedan valde de att gå åt ett håll och jag ett annat. Helt naturligt. Helt galet. Helt OK.

Vad betyder detta?

2 thoughts on “och ett ”ja” gled över mina läppar

  1. Anledningen till att jag inte velat det tidigare är pga skade- och smittorisk, främst. Mina hundar har sina flcokar de leker med, och behöver inte blandas med andra… kanske dumdristighet ochO-PK isf 😉

Kommentera

