Vad önskar du att du hade fått lära dig när du började med agility?

http://instagram.com/p/kSTXzcMeEm/

Länken går till en film jag la upp häromdagen på mitt instakonto (propiraya) där jag visar hur Bat på signal kör in nosen i min hand. Ståendes såhär kan jag kasta leksak, klappa om/visitera honom eller kampa med Ozelot.

Varför har jag lärt honom detta? Jo, för att om det är något Ozelot hatar så är det hantering av okända, och inom agility sker inmätning. Jag ville helt enkelt att Bat skall uppleva det och alla framtida veterinärbesiktningar positivt.

En fråga jag fått tips att ställa på instruktörsutbildningarna av Eva Bertilsson är

VAD ÖNSKAR DU ATT DU HADE FÅTT LÄRA DIG NÄR DU BÖRJADE MED AGILITY?

Nu ställer jag samma fråga till er. Hoppas på många svar som kan hjälpa alla framtida agilityinstruktörer (coh ni som gr just nu får mer än gärna yjuvkika😉 )

16 thoughts on “Vad önskar du att du hade fått lära dig när du började med agility?

  1. Jag hade faktiskt önskat mig att få mer info om hur viktigt det är med att kunna ha hunden på båda sidorna😉 som slalom.
    Men som du vet, va det ju ett tag sen vi började😉.
    Så frågan är. Fanns det ens högerslalom då?? Ha ha

  2. Jag hade önskat mig att jag från början lärde mig mer om fysträning eftersom agilityn är en så pass påfrestande sport för hunden. Önskar även att jag hade fått mer kunskap om att lära in slalom från bägge håll.

  3. Om jag tänker på när jag började: att bara för att hunden tar kontaktfälten av sig själv i början betyder det inte att den kan dem😀

    När jag nu har kurser är nog belöningar det jag trycker mest på, att hitta nåt som hunden faktiskt jobbar för.

  4. På stenåldern när jag började var det som föregående har skrivit, högerslalom och kontaktfält. Jag minns att instruktören sa ”det där om” kontaktfälten men vadå, precis som Åsa hunden tar dem ju… varför träna? Jag förstod verkligen inte då och så är det fortfarande med en del nybörjare. Det går banne mig inte in. Förmodligen för att de inte förstår hur snabbt de kommer bli duktiga.

  5. Jag önskar att någon fått mig att tänka på att lära Stella att svänga tight och bygga värde för tighta svängar redan från början.

  6. haha! Angående kontaktfält fick jag det seriösa tipset av en DUKTIG inhyrd instruktör att springa före min hund när han var på balansen vända mig så att jag stod vänd mot hunden, sätta upp en hand och säga STOPP! Agility 2005🙂 Det har hänt lite sen dess!

  7. Slalom på båda sidor (vi skulle ju aldrig komma ur klass ett, idag är vi i klass 2&3 och man kan känna sig bra ensam där på ”fel” sida på många banvandringar😉 )
    Hindersug.
    Olika sätt att belöna.
    Att uppvärmning och ”avvärmning” är viktigt (jag har med mig tänket automatiskt från livet med hästar, men det är det nog långt ifrån alla som har).
    Banvandring.
    Att någon förklarade/visade vad handling innebar med HUR man använder kroppen.🙂

  8. Vikten av en bra belöning! Om du inte har ett bra samarbete med din hund spelar det ingen roll vad instruktören säger. Tycker iofs att det här borde läras ut mycket tidigare men det önskar jag verkligen att någon förklarat för mig när jag började för sju år sen! En annan sak som borde tryckas mer på är individualitet. Så lätt att man tycker att alla andra är bättre och man själv inte lika bra och önskar att instruktörer generellt var bättre på att se alla ekipage på deras villkor.

  9. När jag började på nittiotalet önskar jag jag hade lärt in självständigt slalom på båda sidorna från början och vikten av bra kontaktfält även med en liten hund. Även mer enskild hinderträning innan man började med kombinationer hade varit bra.

  10. Oj, massor! Men framförallt hur man skapar hindersug och självständighet, vikten av belöningsplaceringen och av att hitta bra belöningar som hunden går igång på.

  11. Massor! Men för att ta något, kontaktfält! Det gick ju bra i början innan hunden fick upp säkerhet och fart, men sen jäklar…😉

  12. Jag hade velat lära mig hindersug och självständighet. Hur man skickar hunden till olika hinder. Samt kontaktfält.

Kommentera

