Skadat revben…

Utan att märka det har jag tydligen fått något vajsing med ett revbenb. Eller märka och märka… har ju vurpat ett antal gånger med MTB:n (Puman) vilket har resulterat i en relativt blåbefläckad ända. Helt obemärkt har mina vrupor alltså  inte varit. Bara det att just revbenen inte har sagt ifrån just efter själva fallen. Istället märkte jag det när jag låg fnissandes i en säng i helgen. Aj liksom. Vi kom fram till att det nog var ett revben. Sedan dess har det blivit värre, och igår när jag simmade var det värst. Efter en 400 m högg det till i sidan. Fick anpassa simtagen och kunde genomföra passet.

Så har jag det. Söker inga sympatier, men kanske någon med erfarenhet av liknande skada.

4 thoughts on “Skadat revben…

  1. Fick en muskelinflammation ett tag efter att jag smällt i revbenen. Men jag var typ 11 då och trodde jag skulle dö då jag inte kunde andas in utan ofantlig smärta en morgon när jag vaknade!

    Kul m lite nya inlägg här.🙂

  2. Revben är väl en sån typisk sak som en inte gör något åt utan vara väntar tills det går över och försöker göra det bästa av det tills dess🙂

  3. Hm… först – kul med nya inlägg här på bloggen!.😀 Sedan – jag har inte haft någon spricka eller så i revben men haft jävulskt svettigt ont ett par gånger. Det som hjälpt en del är att: Lägg dig på magen, tänk dig att någon drar dig helt rakt… en i fötterna och en i huvudet (eller hur jag nu ska skriva). Därefter lyft överkroppen något och stötta dig med armarna mot golvet/madrass. Stretcha på så sätt bröstkorgen, övre delen av magen, nedre del av revbenen. Gör allt långsamt och stretcha både rakt fram, mot höger och mot vänster. Du känner vart det tar när du gör det. Ta det lugnt och andas… Jäklars vad svårt att förklara i text men hoppas du förstår. Att du tänker att du drar kroppen åt olika håll innan du höjer upp överkroppen är för att ”belastningen” inte ska hamna på ryggen. (En bra stretch att göra även i vanliga fall tycker jag).🙂

Kommentera

