Reflektion över att bara ha EN hund

seglinge Bat wergård eva marieJust denna vecka och nästa har jag bara en hund. Bat. Ensam. Anledningen är för att Elin och jag skall köra race på måndag och Ullis skall ha Bat medan mamma har Ozz och Pirri medan jag är iväg – bästa lösningen.

Jag har aldrig haft bara en hund. Det är jättekonstigt att bara ha en hund. Dessa dagar har fått mig att reflektera att vissa (många?) hundar inte passar som ensamhundar. Hästar får du inte ha själva, inte heller marsvin eller andra flockdjur. Men ingen pratar om att bara ha EN hund. Måste ju här inflika att det beror på individen – Pirayas drömscenario vore ju att vara den ENDA hunden i HELA världen. Men hon tillhör nog ett undantag.

Jag märker helt klart att Bat saknar Ozz. De har verkligen massor av utbyta av varandra, som jag egentligen inte tänkt på. Förrän nu. Bat har alltid haft Ozz. Ozz har alltid haft Piraya och Tigra, innan Bat. Det har alltid funnits flera hundar hemma hos mig.

Vet en del som hajar till när jag säger hur många hundar mina föräldrar har ”hur kan hon ge dem alla nog med kärlek?!” är den vanligaste frågan. Jaa du… jag skulle säga att många hundar som lever i flock har det bättre än många hundar som lever som ensamhundar. Frågan är om vi människor kan ersätta en annan hund? Visst. De får leka i en hundrastgård någon timme per dag (i bästa fall) med andra hundar, kanske vara på dagis medan ägarna jobbar, men de övriga timmarna är de ensamma med en annan art – ja, och kanske till och med ensamma hemma ett par timmar på det. Isolerade. 

Som jag skrev ovan. Vissa hundar trivs ypperligt att vara själva. Andra vill ha sin flock, var sig den består av två eller flera hundar. En anledning Piraya stannade hos mig (fick henne när hon var 15 månader) var för att hon INTE trivdes i att bo med flera hundar. Hon är en ensamhund definierad. Bat däremot, han skulle INTE trivas att vara ensamhund. Han saknar sina polare. 

Mitt mål med detta inlägg är inte att klanka ner på de som bara har en hund (liksom jag inte skulle säga något om de som har innekatter). Jag vill reflektera över något jag inte tidigare har tänkt på. Just för att jag alltid haft en flock hundar omkring mig.

5 thoughts on “Reflektion över att bara ha EN hund

  1. Troll har varit ensamhund i perioder och han verkade trivas med det. Monster vet jag inte, Yeti skulle avsky att bo själv. Om inte människan gav honom 100% av sin tid, då skulle han nog gilla det😉 Men att se Yeti och Monster hänga ihop, ligga nära och putsa varandras öron, det värmer ju mattehjärtat❤

  2. Intressanta reflektioner! Speciellt efter att jag hört tvärtom av så många ”experter”. Det ifrågasätts nästan ALLTID varför man väljer att ha fler än en hund. Själv skaffade jag en, och sen hamnade en vuxen omplacering hos mig när min första hund var bara 1 år. Det var väl på gått och ont med har sin berättelse bakom. Oavsett så var det ett jädra ifrågasättande, men jag har liksom alltid velat ha två hundar, det känns så självklart. Vill man leva hund så har man hundAR. Att ha en hund är liksom bara att ”ha hund”. Äh, vet inte. Tycker det är kul att någon reflekterar som du, för det är så jag känner men inte vågat sätta ord på riktigt, efter att jag ifrågasatts så mycket. Tack😉

  3. Signe kom ju från en flock och var ensamhund hos oss ett år, jag tror inte hon hade valt det… Sen dess har jag alltid haft minst två hundar o har faktiskt svårt att tänka mig att bara ha en, det är skönt nån dag/nån promenad, men hundar är ju flockdjur. Det känns betydligt bättre att lämna hundarna ett par timmar för att gå till jobbet när de är två, jämfört med om de ska vara helt ensamma.

  4. Har mkt svårt att se att jag kommer ha enbart en ensam hund någon längre tid. Tycker man missar så enormt mkt vad en hund verkligen är om man inte kan se hur sina hundar som lever i samma familjen interagerar m varandra!

  5. Ella är ju ensamhund ut i klospetsarna, hon skulle helt klart vara lyckligast om nån annan hund aldrig klev över tröskeln igen. (Ok, en liten söt hanhund skulle möjligtvis duga…) Jag ser att hon avskyr att konkurrera om mig och andra resurser med Siri, att hon ofta blir stressad och frustrerad. Sen jag skaffade en andra hund har jag haft vågor av starkt samvetskval, vad jag gjorde mot henne då… Siri däremot avgudar ju Ella och är väldigt bunden vid henne, och som du skriver upplever jag att de hundar vi haft har sällskap av varann när de är ensamma hemma.

Kommentera

