SCRUM för att få ordning på livsprocesserna

bat wergård eva marieJag har generellt haft bra målbilder och ordning i hur saker och ting skall ske – jag tycker om Sickans: ”jag har en plan” och har haft relativt lätt för att målinriktat följa de planer och mål jag satt upp för mig själv. Men, det här sista året (från hösten 2013, egentligen redan hösten 2012) har varit smått kaotiskt och jag känner hur jag har tappat mitt flow och därmed riktning. Det har hänt mycket runt omkring samtidigt som det funnits mycket jag velat göra, och framför allt inte missa eller tappa bort under resans gång.

Häromdagen kom min handledare Karro och berättade om metoden SCRUM för att få ordning på processer. Nu är det farmförallt framtaget för team, men jag ser hela mig själv som ett team. Såg därför potentialen att inte bara använda mig av metoden under sista doktorandåret – vilket vi nu testar att implementera i vårt arbete där saker och ting har en tendens att tappas mellan stolar… – utan även i andra saker som influerar mitt liv och som jag vill lyckas med.

ozelot wergårdDet som tilltalar mig med SCRUM är att det finns ”depåer” för saker att ligga i startgropen. För mig innebär det att jag kan plocka upp en ny boll när en annan rullat vidare. Jag får chansen att visuellt proíoritera saker och faktiskt fokusera på det som är viktigt för stunden. Tror att detta passar mitt sätt att arbeta.

Därför har jag nu satt upp ett antal kategorier som jag vill hålla koll på. Däribland har jag bland annat fått upp ögonen för att prioritera träningen med rovdjuren (TRÄNING generellt är en av huvudkategorierna = product backlog). Vill jag satsa på agility eller vallning nu i höst? Hittils har det blivit hattigt med allt; ena dagen lite agility för att andra dagen köra lite vallning, men inget av dem med någon struktur eller plan. Bara känsla. Känsla skall förvisso inte underskattas, men en nollar inga agilitylopp eller får en godkänd vallhund genom att arbeta på det sätt vi hittills gjort. I alla fall inte jag.

Bat wergård Därför har jag bestämt mig för att strukturera upp vallningen i höst. Det stora målet är givetvis Godkänd vallhund, vilket känns mycket avlägset just nu… även om vi vallar en hel del så är Bat i mina ögon en betydligt svårare individ än Ozz i vallningen. Vi kommer att behöva jobba systematiskt för att bygga pondus och självförtroende. Så där ja. Nu var det skrivet i bloggen också. Givetvis kommer det at bli agility också, men vi kommer att prioritera vallningen.

Har du något sätt att hantera allt du vill göra? Nyfiken på andras metoder för att få bollar i rullning och slutligen i mål. Kanske sportanknytningen som tilltalar mig med SCRUM… fungerar är det en vinst!

Kommentera

