Hantera kommentarer från de jag bryr mig om

111

Det här med att kunna hantera kommentarer hör livet till, och är särskilt aktuellt för mig nu under tiden Atleterna sänds.

Hittills har jag kännt en glädje i att se mig själv i tv, men i lördags… det gjorde ont att se mig själv försöka hoppa höjd. Jag vet hur ont jag hade i mitt knä. Vet hur mycket jag försökte, även om det inte såg ut så. Vet också hur mycket sämre jag var jämfört med de andra, utan att behöva få höra det om och om igen.

Skall skriva, innan jag fortsätter, att jag främst fått positiva kommentarer, och jag är jätteglad för det, såklart! Särskilt glad blev jag över Knasens inlägg på Insta. Jag är tacksam över att många som skrivit till mig hittade det positiva och förstärkte just det – precis sådant som jag pratar om under mina föreläsningar. Strunta i att kommentera det dåliga, personen i fråga är nog medveten om det i alla fall. Fokusera istället på det som faktiskt var bra! 

Men, efter helgen har jag fått en del kommentarer såsom: ”vad höll du på med?”, ”pinsamt” och ”vem saxar idag?!” etc. Intressanta är att jag tidigare fått liknande kommentarer, men då från personer jag inte bryr mig om. Kan meddela att jag är glad över att jag inte bryr mig om vad ”andra” säger. Kuriosa-humor innan jag fortsätter är att en person i min närhet, som jag struntar högaktningsfullt i vad hen säger, sa t ex efter Ö-till-Ö: 1) ”ni hade ju paddlar!! Då är det ju inte jobbigt!” och i nästa andetag 2) ”Men… hallå, det var ju inte som att ni var i Auschwitz, DE hade det jobbigt…”  Blivit nästintill löjligt att lyssna och det är likadant varje gång vi ses. Många gånger funderat på hur folk som säger så tänker…

…och nu har det alltså även kommit från personer jag bryr mig om vad de säger. DET känns kan jag meddela. Frågar mig själv igen, vad är det som får personer att säga så till en annan person? Särskilt till en person jag iallafall tror de tycker om och vill vara ett stöd för? Eller? Känner mig själv och … nä. Jag skulle inte kunna säga till en person och peka på vad den gjort dåligt på det sättet. Inte ens till någon jag inte tycker om, än mindre till en person jag faktiskt tycker om.

Finns säkert mycket att fundera kring när det gäller det, och jag tänker att jag får se detta som en möjlighet att utvecklas. Det är inte första gången. Det kommer inte att vara den sista. Hur påverkas jag? Vad känner jag? Hur kan jag ändra mitt synsätt? Kan/bör jag påverka dem? Oavsett om jag bestämmer mig för att bemöta kommentarerna är detta uppenbarligen något som jag tänker på, därmed något som stör mig och som JAG behöver jobba på.

Minns SM 2010… vi kom fyra jag och Piraya. Jag var så sjukt glad när jag fick veta att vi klättrat upp från en 21:e plats. Ända in i hjärtat. Så kommer hen. Kastar sig runt min hals och säger ”stackars stackar dig, komma fyra måste vara det värsta som finns”. Det störde mig. Känslorna av glädje var densamma. Men. Att en person försöker trycka ner en annan person på det viset. Ja, det gjorde mig ledsen. Och ATT jag blir ledsen, det är mitt eget ansvar att ta hand om.🙂 Kommit så pass långt att jag idag kan hantera okända personers kommentarer, och personer jag inte respekterar fungerar också. Men. Ja, de där personerna en bryr sig om vad de säger…

Hur hanterar du negativa kommentarer från någon du bryr dig om?

Observera, jag skriver inte om kritik, utan om onödiga kommentarer som svider…

12 thoughts on “Hantera kommentarer från de jag bryr mig om

  1. Det är det absolut svåraste som finns. Utan skyddsnät, liksom. Du är så modig som vågar visa dig i TV med styrkor och svagheter. Du är modig, du är en kämpe, jag hejar på dig!

  2. Är så grymt imponerad av dig och du är en av Lovas idoler🙂 Man hör så många i programmet snacka skit om andra men inte gång har jag hört dig göra det. Du är en otroligt bra förebild och fokuserar på din prestation. Så glad att jag lärt känna dig!!! Sätter en slant på att ni tar hem det här🙂

  3. Kan tänka mig att det blir så mycket svårare när man är en offentlig person. Men det ska kännas när någon man bryr sig om säger något plumpt, först tar det tid innan man vågar släppa dem nära inpå sig, efter det är man sårbar. Jag reagerar nog med att skämta bort det för stunden och sen tar jag mig en funderare. Låg det något jag behöver ta till mig i det hen sa? Om inte drar jag automatiskt upp skyddsmurarna lite högre så att jag inte ska bli sårad igen.
    Stå på dig. Det är du som räknas och inte de andras kommentarer!

  4. Reblogga detta på Rusa | Karma och kommenterade:
    Jag är riktigt riktigt dålig på att hantera såna saker och skulle aldrig våga göra allt det du gör. Jag skulle sitta i ett hörn och gråta. Men du är fantastiskt stark och duktig, tänk om man vore som dig, du klarar ju allt och lite till. Så hoppas du kan fokusera på det bra, och du kan glädjas att du inte är som mig och gråter i ett hörn. Du är stark! Kram!

  5. Jag är riktigt riktigt dålig på att hantera såna saker och skulle aldrig våga göra allt det du gör. Jag skulle sitta i ett hörn och gråta. Men du är fantastiskt stark och duktig, tänk om man vore som dig, du klarar ju allt och lite till. Så hoppas du kan fokusera på det bra, och du kan glädjas att du inte är som mig och gråter i ett hörn. Du är stark! Kram!

  6. Det beror på. Jag brukar nog först reagera inombords men inte säga något. Sedan tänker jag igenom hur jag vill göra om det hänger kvar. * Är det någon jag bryr mig om mycket, som står mig nära och där relationen är viktig tar jag upp och pratar om hur jag känner, vad som hände i mig (för att inte döma, men inte gömma utan kunna gå vidare och säkert lär jag mig något av det (ofta den andra personen också har jag märkt)). * Kommer jag på att det är någon jag bryr mig om men av fel anledning (mer som en godispåse som inte är nyttig men har begär efter), så gör jag så gott jag kan för att avsluta kontakten, kanske behöver sätta ner foten eller bara vara tydlig och klippa (har varit gigantiskt svårt för mig). * Är det någon som jag bryr mig om mycket och jag vet med mig någonstans att de inte är ute efter att såra men hade en dålig dag, var övertrötta, stressade… skulle jag kunna förstå det och gå vidare utan att ta upp det. Hängde det kvar skulle jag ändå prata om det. * Är det någon som jag bryr mig om mycket inom vissa områden där det så att säga är en win/win relation inom vissa teman så skulle jag hålla mig till att umgås i det området och helt enkelt veta att nej inom just …. vissa områden ska vi inte ge oss in i tillsammans det blir bara tok men det här går bra. * Är det någon som jag bryr mig om men där jag inte har för vana att ta upp saker med och inte är jättenära är knepigt för mig.. För där vet jag inte hur det skulle tas emot alls… Ja det blev långt. Har haft anledning att fundera mycket över din fråga. Måste också skriva att jag gillar att jag inte hört dig prata skit om någon annan i programmet som andra gjort. Det är nog därför vi inte fått sett så mycket av dig och Knasen i rutan då det inte skapar TV-drama har jag tänkt, men egentligen är det just er alla behöver få se som förebilder. Jag såg att du hade skydd för ditt knä och japp kroppen är viktigare än ett hopp för teve Ha en fin dag!🙂

  7. Jag bryter ihop en stund av negativa kommentarer, analyserar och förstärker det jag själv tycker va bra och lägger det sedan bakom mig och kommer igen. Försöker undvika personer som ger mig negativ energi, går personen inte att undvika berättar jag för personen i fråga hur jag känner och uppfattar det som sägs. Då har jag gjort vad jag kan och då känns det bättre för mig, även om det kanske inte förändrar situationen, jag har i alla fall bollat över ansvaret.

    Tycker det är så kul att se dig tävla i atleterna varje lördag, jag och sambon sitter bänkade framför tven och hejar🙂 Vi pratade om saxningen och tyckte det va asbra att ni gjort en analys och valt den metod som fick dig vara mest trygg, det är så ett team jobbar! Tanken slog mig inte en sekund att folk kan ge dig negativa kommentarer pga av detta😦 De vet säkert inte att Stefan Holm hoppat över 2.30 i saxning😉

    Nu har både jag och min sambo tävlat i olika idrotter på elitnivå och vi kan mycket väl relatera till hur ni kämpar och tävlar i atleterna, att se duellen mellan Knasen och Fredrik var det bästa hittills, vilken glädje i tävlingssituationen, det är så jag önskade all tävling var, man sporrar varandra att bli bättre och kan ta både en vinst och förlust med glädje!
    Jag blir inspirerad av er alla!

    Kram Mikaela

  8. Jag tror också, som någon annan skrev, att det är lättare att vara taskig mot en offentlig person som du ju börjar bli. Hen med de flesta kommentarerna (Auschitz..) är ju helt dum i huvudet ärligt talat..

    När vänner är taskiga är det ju svårare! Jag blir väldigt ledsen av obetänksamma kommentarer men det beror också på hur jag mår den dagen i grunden. Har tyvärr svårt att ta upp det utan det blir nog lätt att jag bara drar mig undan istället. Det är svårt!

    Jag tycker iaf att du är supergrym! Du har ju presterat otroligt bra i Atleterna! Dessutom är du ju trevlig i rutan som inte snackar skit eller psykar. Stolt över att vara din vän ❤️❤️

  9. Jag kan älta kommentarer länge o får ofta känslan av att jag vill lägga av. Men sist o slutligen älskar jag ju det jag håller på med o att lägga av finns egentligen inte på kartan.

  10. Jag hanterar dom jättedåligt. Det var sjukt jobbigt när jag började tävla med Pep som inte är snabb hund. Var och varannan människa var tvungen att kommentera detta, som om jag inte visste! Vad trodde dom???? Till slut idiotförklarade jag alla som kommenterade, mest i huvudet men jag gav faktiskt igen. Inte så att jag sa att deras hund också är långsam utan mest att dom säger något jäkligt korkat och då slutade faktiskt. Det var vilket fall skönt att säga ifrån för då kom dom inte åt mig så mkt.

  11. Kan också tillägga att jag inte klarar det bra själv. Har just nu nästan slutat med agility av den anledningen.

Kommentera

