Hösten – reflektera och synliggör

bb1

Skrev på Instagram häromdagen hur mycket jag älskar hösten, och kanske är det som Anna skrev i kommentarsfältet igår att hösten får oss att bli fundersamma. För min egen del är hösten verkligen en tid att reflektera:

  • Hur har året sett ut såhär långt?
  • Hälften kvar, vad kan jag förändra för att nå dit jag vill?
  • Vad kan jag FIRA!?
  • Finns det något som utvecklats ur det jag gjort, dvs behöver jag strukturera upp nya mål?

Verkligen glad att ni är flera som blivit engagerade och märkbart intresserade. Glad att ha väckt många tankar hos er. Fick även en fundering från Anna i kommentarsfältet som jag skulle vilja höja:

Vad hade du sagt var ett första steg till mental träning?

Det där skulle jag säga är första steget. Bli medveten. Verkligen ett stort steg – Super! Sedan kommer nästa trappsteg och det att konkretisera, synliggöra:

  • VAD är det jag är medveten om?
  • VAD vill jag förändra/förbättra?
  • HUR skall jag gå vidare?

För min del är skrivandet till stor hjälp i de första stegen. Jag skriver ner ALLT. Självklart kan jag inte arbeta med allt på en gång, men jag får en överblick och kan därmed välja ut de byggklossar som behövs till grunden för att kunna gå vidare.

Därefter gäller det att hitta verktyg, och fundera över: vilket verktyg fungerar för mig. Internet är en guldgruva, både vad gäller texter eller hitta böcker. Det finns proffessionell hjälp. Det är ju faktiskt som så att vi fungerar olika, vissa vill sitta och lyssna på band med någon som pratar medan andra vill prata själva, och jag, ja jag vill skriva. Skriva med mig själv – mailväxla med en vän/person jag litar på. Förslagsvis starta en studiecirkel på klubben med träningskompisarna. Huvudsaken är att bli aktiv i processen, börja jobba. Vi bygger inte muskler av att läsa om att bygga muskler, vi behöver börja jobba. Först med mindre vikter, sedan ökar vi på.

Har Du något tips på hur Du fått den mentala tränings-bollen i rullning?

Med mål i sikte!

Med mål i sikte!

2 thoughts on “Hösten – reflektera och synliggör

  1. Mycket bra! Tack för ett eminent svar som var som en studsboll från mina inre funderingar … Jag ska läsa kommentarerna och fortsätta anteckna och fundera!

  2. Har du några tips på litteratur? Helst något som ger en konkreta råd på hur man kan göra. Har läst en del men tycker det är för teoretiskt, jag vill gärna veta hur jag ska göra rent praktiskt för att jobba med den mentala biten. Det är verkligen så viktigt när man jobbar med en osäker hund som läser av ens minsta lilla humörförändring:-/

Kommentera

