Tryggheten att ha hund

Skärmavbild 2014-11-01 kl. 17.53.28Veckan som gått har jag varit utan hund. På grund av ihållande jobbmöten och att jag ändå skulle söderöver redan efter tre dagar fick de vara kvar hos världens bästa föräldrar.

Det som slog mig under dessa dagar var att jag valde bort att träna i motionsspåret på kvällarna. Det kändes helt enkelt inte tillräckligt tryggt att ge sig ut utan rovdjur. Det var då det slog mig också att när jag är ute och springer sent, ja då är jag också den enda ensamma tjejen i spåret. Killar som springer ensamma möter jag ofta, men aldrig(!) en ensam tjej kl.21 i skogen.

Älskar att träna i mörker. Dels för att det är ensligt. Också för att det är en viss myskänsla att omslutas av mörkret. Tycker om det. Men. inte utan rovdjuren.

Efter en löprunda stannar jag gärna till vid utegymmet och kör en runda. Det som slår mig är att det fota kommer ensamma killar som även de kör en runda. Men … nej, de gånger jag har varit där och det varit mörkt har det inte dykt upp någon tjej. Dagtid, ofta! Kvällstid, när mörkret kommit. Aldrig.

Är det så eller är det bara där jag?

Slog mig förra sommaren när jag var ute och sprang i Borås ensam en kväll. Sprang förbi två killar som ledde sina cyklar. Kommer på mig själv att känna en osäkerhet. Skall jag springa förbi eller välja en annan väg? Om jag springer förbi, bör jag då springa längst med vattnet mot fabrikerna där det är helt ödsligt eller skall jag välja hitomsidan av vattnet där det ändå finns hus, om än genom ett större skogsparti? Att jag ens behöver slås av tanken?! Det gör mig frustrerad. Nu var jag i och för sig varit med om en incident, 2005 i Stockholm, och det har helt klart satt sina spår i mig och min tillit till andra personer… Men, det känns inte som att jag är ensam om att undvika situationer.

2 thoughts on “Tryggheten att ha hund

Kommentera

