Årskrönika 2014: prestationernas och pannbenets år

När jag nu ser tillbaka på det här året så känns det spontant som att det har varit ett lugnt år som mest rullat på. Börjar bläddra bland mina bilder och inser att det här har varit allt annat än ett lugnt år, det har varit ett fullkomligt galet år. Galet snurrigt! Lite som att köra en Porsche…

Står nu här i slutet av året, känner mig både smått mörbultad och fokuserad samtidigt som jag är fylld av lycka och ödmjukhet. Har lärt mig oändligt mycket om mig själv. Det är i utmaningar och andra individer vi lär känna oss själva och detta året har varit välfyllt när det gäller både utmaningar och individer. Kan väl lätt säga att jag i alla fall lyckats fortsätta vara spontan…

Vad hände egentligen då?

JANUARI

IMG_2653Körde igång året med att erövra Licentiat-examen. En milstolpe i doktorerandet. Tackar rovdjuren, utan dem vore jag inte.

Vardaglig träning varvades med agility. World Agility Open uttagning, go-cart, en sväng till idrottsgalan, långlöp runt Bogesund i strålande sol. Snö-MTB i skogen med rovdjuren. Dessutom började Elin och jag blogga på Runner’s world! En utmaning vi antar med stor glädje!

FEBRUARI

IMG_3079I stort sett barmark och vi vallar mycket. Får dock ytterligare en chans att göra den årliga snögubben, och den tar vi.

Genomför både en A1:a och en A2:a och en hel bunt nya agilityinstruktörer examineras. Är galet stolt över varenda en!

Februari är en mellanmånad. Försvinner lite som i ett töcken. Ganska ”slut” efter nov-jan. Återhämtningsmånad!

MARS

IMG_3327Kurser och utbildningarna avlöser varandra. Tar en sväng till Etnografiska och Riksidrottsförbundets museum – har ni inte varit där, gå! Frukostföreläsning med Markus Torgeby med löpskolning efteråt. Tips: lyssna på killen! Tipslöpning. Björbobacken erövras av Nessie och mig, var tydligen en utmaning. Elin och jag smider planer och föräldrarna simmar massor! Fick simkort i julklapp, och det var verkligen en hit! Springer tusingar på vallen. Kör traillöpning längst med Falkenbergs kust på väg ner mot Skåneland och Danmark. Personlighetsstudie under tillverkning. Tränar nosduttar med kenzo och går på  tv-inspelning av för mig idag okänt program. Tänk Skavlan-liknande. Renata Chlumska intervjuades iaf, eloge för att jag iaf minns det!

IMG_4113Och. Största överraskningen! I söderland får jag ett mail på onsdagen: du är en av tusentals sökande som får komma på första uttagningen till nya SVT-programmet ATLETERNA. Redan nu på söndag. Bara att packa ihop och åka till Tyresö. Hell yeah! På frågan ”hur tar du ett misslyckande” tittar jag fundersamt på dem och svarar:

”Vet inte. Jag kan inte misslyckas. Det har aldrig hänt”.

APRIL

IMG_4468Mamma och jag reser till våra rötter i norr. Träffar min älskade momma för sista gången.

Tack momma för att du var en sådan fantastik förebild. Vi älskar dig!

Ta ingen och inget för givet, ta chansen NU att ringa eller åka och hälsa på dem du älskar! Det om något kommer du aldrig att ångra. Älska dina nära med allt du har. Oändligt tacksam över vår resa.

IMG_4732Möter nya vänner i norr och får simma med proffsen i Kramfors. Tävlar inomhustriathlon och kommer trea. Får vara glamour för en dag, får väl se om det blir något med det under 2015 – hemlighetsfull… första balkongbrunchen och kör Porsche till Varberg.

Genomför uttagning två till Atleterna och får en vecka senare samtalet jag väntat på: antar du utmaningen!?

HELL YEAH – bring it on!

IMG_5224Innan det är dags att anta utmaningen åker vi till USA. Först bar det av till New York. Springer i Central Park i vårsol. Går på American Museum of Natural History. Shoppar träningskläder!! Hittar en masterklubb och simmar ett pass med dem – träning öppnar för vänskap. Vi njuter och tränar. Går mil efter mil. Upplever staden till fullo!

MAJ

IMG_5223Vi drar vidare till västkusten, hälsar på vännerna Sara och Fredrik i San Francisco. Upplevelsen är optimal. Red wood-skog (just amazing!!!), traillöpning, allt som hör SF till och en road-trip till Santa Cruz. Får drilla Sara, Texas och Zita på agilitybanan – och de är bara så jäkla grymma!

Stort TACK för allt!

Öppnar ett brev när jag kommer hem som visar att nu är Handelsbolaget Run With Your Dog ihop med Elin officiellt! Vi har stora planer.

IMG_5719Väl tillbaka i Sverige får jag EN dag hemma och sedan är jag i Atletbyn – dags att spela in tv. Totalt var jag borta från verkligheten i åtta veckor. Verkligheten och rovdjuren… längsta någonsin.

Årets största utmaning.

Grenar: stavhopp, klättring, bågskytte, bröst- och frisim. höjd- och längdhopp, sprint, häck och kula. Helt galet. Allt går i ett, tävling, träning och vila. Kroppen och knoppen får slita. Gäller att vara på G. Lär verkligen känna mig själv. Den sociala eremiten.

Höjdpunkter: Atletvännerna. Mötena med Armand och Sunneborn. Klättringen. Våra ”barnvakter”.

Med i Härliga hund: hur hund inspirerar till träning. Tack Anna som skickade bilden! och Helen som intervjuade.

JUNI

IMG_6423Vi kommer till final, Knasen och jag. En tredjeplats. Bronsplats. Helt fantastiskt. Vi blir ett team och vi presterar som ett team. We did it!

Plötsligt tillbaka i verkligheten. Nu riktigt sliten. Köper en mega push-up och låtsas som jag varit iväg på bröstförstoring… humor! Skålar in midsommar. Åker till Boda Borg och Varberg. Simmar i öppet vatten så ofta jag bara kan.

Försöker andas och bara njuta.

JULI

IMG_7096Reload och get going! Genomför Amfibiemannen i ett töcken ihop med Elin – mådde tydligen inte så bra. Även XTERRA (crosstriathlon) och jag får bevisat att jag har ett jävla pannben. Swimrun-tränar ihop med rovdjuren – folk undrar vem flickan i våtdräkt med de två hundarna på Lidingö är. Agilityfestivalen är årets höjdpunkt, och fortfarande ledsen och bitter att vi missade de första två dagarna. Mer Varberg. Två svängar till akuten. Sol & bad med Linda.

AUGUSTI

IMG_7535Nyheten släpps: Djurexperten är med i Atleterna! Äntligen är tystnaden över – människor omkring mig blir förvånad över att jag inget sagt. Är en klippa på att hålla hemligheter.

Hoppar från femman, HELT GALET! Fortfarande chockad. Tar en sväng till Helsingborg/Helsingör, och Varberg (nu blev ni allt förvånade!). Besöker Tropikariet (lycka!) och dricker champagne på piren. Tränar TRX och kommer sjua på Ångaloppet ihop med Elin. Hejar på Colting Coaching-gänget som kör Ironman i Kalmar – inspirerande. Simmar runt Lilla Essingen ihop med Malin. Förbereder oss för årets HÄFTIGASTE utmaning!

SEPTEMBER

IMG_7788Innan klockan 6 på morgonen den 1 september ljuder startskottet och vi är iväg. Kan inte med ord beskriva denna fantastiska dag och detta fantastiska lopp: Ö till Ö – the swimrun world championship, helt klart bland det häftigaste jag upplevt. Jonas, finner inte ord. Elin och jag ägde dagen. Vilket team vi är!

Vad vi lärde oss? Det finns ingenting som kan stoppa oss om vi vill nå vårt mål. Vi har det som krävs, vad det än är!

IMG_7845

IMG_7861

Hoppar studsmatta med Gabbe och hennes barn. Dricker vin och tittar på Atleterna. Känslan att veta att flera hundra tusen människor tittar på våra prestationer? Helt underbar, I love it. Möts av så mycket värme och pepp. Ni anar inte hur värdefullt det har varit! Tar upp en liftare från Slovakien. Brunch, mini-golf och No Limit street art i Borås. Agilityläger för REAL-gymnasiet. Fortkörningsböter ihop med Malin… ok då, jag körde. Lyxshake som tröst. PT-Andreas kör pass.

OKTOBER

IMG_8846Hälsar på i Elefanthuset och bästa arbetsplatsen. Missar Barmarks-SM: sjuk. Går på vernissage á la Anna, och Burlesque Festival. Hälsar på Sara T och alla barnen – lyckan att träffa Atleterna är total! Föreläser på JR Hundcenter, Örebro. Utmanas av Dalsjöfors – årets snyggaste intervju. En sväng till Sturebadet med Karro. Får en utsökt klocka, mycket dyrbar. Fighterhjälpen! Spännande möten – hej Drömprojekt 2015.

NOVEMBER

IMG_9332

Springer i Skogen med Ullis och grabbarna. Lussekattsmys i skogen – tjuvstart! Bakar galet mycket lussekatter. Får mobilen överkörd… Blir Diplomerad löpcoach ihop med Jani. Pappa hälsar på. Springer intervaller inomhus på Bosön med LiTri. Gör en grym presentation på Blodbadet, träffar vargarna. Kommer tvåa på en av Triathlonligans deltävlingar, inomhus. Testar Årstidernas underbara juicelåda! Fokuserar på att andas och hitta lugnet.

DECEMBER

Skärmavbild 2014-12-27 kl. 01.30.23Gabbe kommer upp och hälsar på en vecka, och vi klättrar på väggarna. Skriver klart och skickar in två manus. Föreläser om tävlingspsykologi för Konståkningsklubbar i Stockholm och Norra Stockholms hundcenter. Out-n-out online-kurser föds. Tre julbord på en vecka. Hälsar på agilityvänner på Stora Stockholms Hundmässa – Ozz har ont i magen. Simmar 6000 m. Detta år avslutar vi med flaggan i topp! Fick precis veta att vårt ena manuskript blivit accepterat. Börjar året med en milstolpe, avslutar med en milstolpe. Nu jäklar!

Snart väntar inomhustriathlon i Halmstad… woop woop! Dessutom ligger snön vit på marken i Borås. Hur mysigt som helst.

TACK alla ni som har förgyllt detta år, gamla som nya vänner. Tack vare er har jag utvecklats. Tack vare er har jag vuxit. Det har på alla sätt varit en fantastiskt år och det är med stor spänning jag går in i 2015. Året med ett slut och en ny start. Det kommer att börja i full fart, så nu dessa sista dagar skall vi ladda för att kunna trycka gasen i botten och fixa kurvorna.

3 thoughts on “Årskrönika 2014: prestationernas och pannbenets år

  1. Vilket jäkla år du har haft! Sjukt imponerande! 😄😄 förstår inte hur du lyckades hålla inspelningen hemlig, vart trodde alla att du var??🙂

    Hoppas vi ses mer nästa år än vad vi gjorde i år:) gott nytt år!

  2. Ping: Årskrönika 2014 |

Kommentera

