Trött nöjda hundar… eller?

gravatarHäromdagen var det dags att trimma klövarna på våra får. Alltid en lika angenäm uppgift. Ja, jag tycker det – ärligt! Det må vara slitigt för ryggen men jag tycker att det här pysslandet med fåren är så givande. Det är livkvalitet för mig.

Vi kom in på det här med trötta hundar. Vi kom in på det då jag berättade att jag efter att ha tävlat tex triathlon ofta åker till fåren med en pizza; sedan sitter rovdjuren och jag i fårhagen och bara är. De är på jobb (passar får) och jag får mat i mig. Win win. Sedan kan vi åka hem och jag upplever dem nöjda.

Ofta åker jag till fårhagen även innan jag tävlar och låter hundarna jobba av sig. Upplever dem mycket mer trötta OCH nöjda efter 30 min i fårhagen än 1h promenad. Win win även där.

Då kom tanken upp: vill vi att hundarna skall bli trötta? Vill vi inte att de skall kunna jobba ”hur länge som helst”.

Tycker att det ÄR en intressant fråga och det finns flera vinklar på den.

Vad är en nöjd hund? Är nöjd verkligen lika med trött – eller är det en ihopskrivning vi gör?

Jag själv upplever att mina hundar efter jobb (oavsett om det är vall, promenad eller agility) kommer in och är nöjda – oavsett hur trötta de blivit av aktiviteten. Denna nöjdhet, vad är det egentligen? Hade jag bett dem springa en mil till – det hade de LÄTT ställt upp på. Hade jag vallat en timme till – hell yeah! De kan alltid ge mer. Men, oavsett, när de kommer in är de nöjda. Och med nöjda menar jag att de går och lägger sig.

Nu ligger mina hundar alltid lugna inomhus, de är av naturen sådana. Men jag kan KÄNNA skillnad på om de är nöjda eller om de vill att något skall hända. Det handlar om blickar. Reaktioner när jag stiger upp och skall hämta något. Etc. Förväntan helt enkelt. Den minskar när de är nöjda. Men, skulle jag be dem att hitta på något, även i det nöjda tillståndet, är de alltid på – Piraya borträknad, hon skulle titta på mig som om jag vore helt dum i huvudet… glöm det kärring. Men hon är som hon är, och vet vad hon vill och inte vill.
Åter till tanken. Jag vill att mina hundar skall bli nöjda av olika aktiviteter – tillfreds. För mig betyder inte det att de är trötta och inte vill mer bara för att de är nöjda och går och lägger sig. MEN tycker ändå att det finns något i tänket.

För mig innebär en vältränad hund just DET: den är redo, den orkar OCH den kan ta det lugnt mellan aktiviteter. Av och På.

Hur går dina tankar?

WORKSHOP: tävlingspsykologi, Kalmar

One thought on “Trött nöjda hundar… eller?

  1. Ja, jag håller med, en nöjd hund är tillfreds o studsar inte upp vid minsta rörelse från min sida inne men skulle jag ta fram kopplena så skulle de ju gärna följa med ut igen.

    Trötta, det har mina hundar egentligen bara varit när man utsatt dem för väldigt hård press, Kaias första viltspårsprov när hon blev så rädd för stentomtesamlingen i skogen, då var hon trött på riktigt efteråt, sov längre än till åtta morgonen efter, det har aldrig hänt… Efter BPH/MH har de åxå varit riktigt trötta. Masspromenader med sådär 20 hundar kan vara uttröttande. Men de blir sällan trötta på riktigt i vardagen. Nöjda däremot, så ofta som möjligt.

Kommentera

