Tänk till om er belöningsplacering

Skärmavbild 2015-10-07 kl. 18.06.46Hade egentligen tänkt skriva tankar kring citatet:

Good things come to those who wait
WORK their asses of and never give up

…men kan ta det en annan dag. Istället skulle jag vilja att ni reflekterar var ni placerar er belöning nästa gång ni tränar. Var landar den? Vad gör hunden när den ser sin belöning? Var är hunden när den får sin belöning? Varifrån kommer belöningen?

Hade en mycket lyckad agilitykurs på Ulricehamn BK, med fokus hoppteknik i bana. Har haft en hoppteknikskurs hos dem tidigare i vår och nu blev det en mer avancerad uppföljning. En sak vi pratade om var belöningens placering för att få hunden att röra sig rätt på agilityplan.

En ”regel” jag har på de allra flesta av mina kurser är att belöningen inte skall komma ifrån handen. Belöningen skall inte vara fäst vid dig som förare. Jag vill ha en hund som söker hinder och därmed svarar på min handling genom att röra sig i den riktning jag önskar (läs: svarar på en signal som vi tränat). Givetvis, är det som så att jag vill ha min hund nära ger jag också belöningen nära mig, men även i dessa fall placerar jag den hellre nära marken snarare än från min hand. Finns alltid regler utan undantag… men generellt. Försök verkligen t i t t a på din hund innan du ger belöningen, när du tar fram belöningen och när den får belöningen. Vad VILL du att den skall göra? Vad gör den?

Idag hade Anna byggt veckans hoppbana och vi tog chansen att träna på den. Fick då ett perfekt tillfälle att jobba med belöningsplaceringar i en specifik sekvens, och efter bara två omgångar satt det som en smäck! Agility high!

Belöningsplacering is tha shit!

By the way, har ni sett att vi kör igång hoppteknik online i slutet av oktober? Kika in på hemsidan och läs mer.

Kommentera

