RUN with your DOG – träningstips!

Skärmavbild 2015-10-09 kl. 12.37.47Nu på morgonen när vi var ute och sprang vår favoritrunda kom jag på att jag ofta får frågan om hur jag tränar löpning med hundarna. Det finns tusen svar på den frågan, eftersom jag är en person som vill ha variation i min träning. Försöker hitta nya vinklar i löpningen för att få den så funktionell som möjligt – för både hundarna och mg själv.

Dagens pass bestod av 9km trail runt Storsjön: uppvärmning, tre tabata-intervaller och nedvarvning tillbaka.

Skärmavbild 2015-10-09 kl. 12.35.56

Just när det gäller intervaller är det extra viktigt att vi är ordentligt uppvärmda – särskilt en dag som denna då det var riktigt tuff terräng vi sprang i. Extremt lätt att vricka fötterna, och sätter du foten/tassen fel – då vill du att musklerna skall vara uppvärmda och kunna hantera felsteget på bästa sätt!

Vi började därför med att värma upp, dvs springa i ett tempo som känns lätt. Eftersom det är skogsstig kommer flåset igång snabbt och efter en 3 km var vi ordentligt uppvärmda.

Dagens intervaller bestod av tre tabata, dvs 3 tabata*4 min. En tabata består av 20 sek INTENSIV löpning och 10 sek lugnare löpning. Med dagens terräng blev det en rejäl utmaning! Jag använder mig av en app i mobilen för att hålla reda på tiden, den jag har hittar du tex HÄR

Efter att ha verkligen gett allt i tre omgångar, vilar=går ca 2-3 min mellan varje omgång, så joggade vi sista biten tillbaka till bilen. Hundarnas ögon lyser och de kastar sig ner i sjön för att dricka. Perfekt start på dagen! Canicross is the hit, meddelar de!

I traillöpning vet du aldrig var i terrängen den intensiva delen kommer att bli, vilket blir en utmaning i sig. Ibland blir det snabbt upp för en backe, för att i nästa intervalldel ta sig ner för en trappa så snabbt det går. När det blir riktigt knixigt får hjärnan jobba på full kapacitet – att hinna upptäcka bästa stället att placera foten för att i nästa sekund besluta nästa och nästa. Det är som att åka berg-och-dal-bana! Upp och ner, fort och snabba beslut. Jag ÄLSKAR traillöpning med rovdjuren!!!

Känslan när vi rusar fram där i skogen är gemenskap. Vi jagar och blodet pumpar. Vi är tillsammans, jag och hundarna. Vi är ett med skogen. Ge dig ut i skogen! Bästa sättet att starta dagen!

More RUN with your DOG to the people!

2 thoughts on “RUN with your DOG – träningstips!

  1. Jag har en hund som inte drar, hon springer så linan är sträckt men thats it! Fått henne att dra om vi jagar någon men själv funkar det inte eller när vi kommer ikapp dem. Några tips på hur vi ska komma igång. Hon är rätt hetsig annars och vi tävlar agility klass 3.

Kommentera

