Bästa styrketräningen för din hund!

Skärmavbild 2015-10-25 kl. 18.05.01Idag hade vi äran att möta upp Johanna Ehlin och hennes drömvalp Presto på en promenad a.k.a. #påjämnväg . Innan jag spinner vidare på det området måste jag bara säga att det är O-troligt att vi lyckats ses. Känns som år sedan(?). Hon i Gävle och jag överall söder om Stockholm (känns det som just nu). Men denna helg gick det att pussla ihop våra scheman. O-troligt!

Hur som haver, Jo och jag är av samma åsikt: rör sig gör vi i skog&mark! Off-track, off-road, off-trail – kalla det vad du vill, men undvik stigar! Skrattade högt med orden: ”jag älskar hur du väljer väg!”, när hon vek av Grönstas reflex-spår som definitivt går under benämning trail och klev rakt ut i skogen, eftersom stigen var för jämn. Hela tiden valde vi rough terräng, där både hundarna och vi fick jobba oss svettiga, trots prattempo – vilket förvisso inte skall underskattas när det gäller Jo. Hon har långa ben! I alla fall längre än mina…

Jag väljer helt klart allra helst att springa/röra mig i terräng. Riktig terräng. Både för min egen skull, men också för hundarnas. Terrängpromenader är det i särklass bästa du kan ge din hund om du vill styrketräna hunden. Tassarna lyftas, den får parera, balansera på stock och sten och hela tiden vara alert. Ju långsammare, desto jobbigare. GULD!

Dessutom blir promenaderna så mycket roligare. Hela tiden händer något nytt och genom att aktivt välja ny riktning får ni uppleva nya områden av er gamla vanliga skog. Så dagens tips: ge er ut i skog och mark! Är du orolig att gå vilse? Använd Runkeeper eller din mobils kartfunktion. Eller what the heck, skaffa en karta och lär dig orientera. Det tänkte bli mitt nästa mission!

For the love of off-trail!

Kommentera

