Hur skulle du beskriva din hund med tre adjektiv?

Skärmavbild 2015-11-02 kl. 15.23.03För flera år sedan skrev jag ett inlägg om att sätta epitet på sin hund och jag återkopplade till det igen för drygt ett år sedan när jag skrev om mental träning och hundträning. Nu sitter jag här igen och känner att jag VILL lyfta detta än en gång. Tänker att vi börjar med en övning:

Beskriv din hund för mig

Vilka adjektiv, låt oss säga tre stycken, skulle du använda för att beskriva din hund? För att göra det än mer spännande kan vi dela in det i: vardagen hemma, i träningen respektive under tävling. Tre adjektiv per område.

Titta sedan på adjektiven. Vilka är för dig neutrala, positiva respektive negativa? Vad lägger du för värde i de ord som du använder för att beskriva din hund? Skiljer de sig åt hemmavid och när du beskriver din hund i träningen? Skiljer de sig mellan din hund i träning och din hund på tävling? Vari ligger skillnaden? Vilka tankar gav denna övning dig?

Min tanke med denna övning är att försöka studera relationen mellan mig och min hund – vad händer i vår relation i olika kontext? Hur förändras min syn på min hund när vi umgås i olika situationer. Hur reagerar jag och beskriver min hund högt för andra när den gör något bra? När den gör något dåligt? Jag tror att mycket i hur vi påverkar våra hundar lyser genom i hur vi pratar om dem gentemot andra… detta vare sig vi är missnöjda eller stolta över våra hundar.

Beskriv din hund för mig

2 thoughts on “Hur skulle du beskriva din hund med tre adjektiv?

  1. Puzzel ÄR Bästis Puzzel och kallas även för busrumpa när han dansar runt med baken då han är extra glad. Dante kallar jag ofta för lillbus, busunge (allmänt och både när vi kampar med leksaker under träning eller kampar med pipräven i sängen innan vi somnar) , myys. Tim kallar jag för busstrumpa men heter också kompis och Timmelim (Timmelim är väl kanske inte ett adjektiv). Säger jag ”var är kompis” till Puzzel så springer han fram till Tim och nosduttar på honom. Även Dante kan numer få en nosdutt från Puzzel när jag säger ”var är kompis”. Den känsla jag får när jag säger de här orden är värme och kärlek. Ordet bus kan det vara olika med. Det kan jag även säga när jag är lite småsur och missnöjd. Känns som rätt ord för mig att uttala när jag behöver ”pysa” ut lite irritation och samtidigt göra det på ett för mig ok. sätt. Sedan använder jag säkert en mängd med flera ord men de här är de som återkommer dagligen. Kram från oss.🙂

  2. Tillägg,🙂 Eftersom ”BUS” i de allra flesta fall är ett positivt laddat ord så gör det att när jag säger bus när jag är lite sur och irriterad själv snabbare blir glad igen. Det går liksom inte riktigt att säga bus utan att bli på bättre humör.

Kommentera

