Vad får vi egentligen ut av mental träning?

hoofvfootSatt och läste på Runner’s world om hur människan skall kunna spränga 2 h gränsen på ett marathon (4,2 mil) – nytt WR sattes bara häromveckan till 2:02:57 av Kimetto. I artikeln går de igenom alla bitar för ett lyckat race, från miljö till fysiska förutsättningar. Slutligen kommer de till en viktig byggsten för att lyckas med rekordet: den mentala inställningen, och illustrerar det med ovan bild.

Det vi ser är i blått de tider som Kentucky derby-vinnande hästar har satt genom tiderna versus de tider som satts av marathonvinnare (från o l i k a banor, vilket jag tycker är av vikt att poängtera) över samma tid. Det vi kan se är att hästarna har stabiliserats, och det rekord som sattes av Secretariat 1973 (more than just a horse; dokumentär värd att se) ännu står sig, medan vi människor stadigt ännu sätter nya rekord.

Vari ligger skillnanden?

Vi kan jämföra oss med andra. Inspireras. Peppas. Ja, vi kan bli bättre tack vare vår medvetenhet om andras prestation och förmåga att pressa oss ytterligare. Vi jagar inte bara i stunden, vi jagar något mer. Jag tycker att vi skall fundera över detta och fråga oss själva: vad kan jag själv göra för att bli bättre? För att få ut mitt bästa. Är det bara att träna hårdare eller är det så att jag faktiskt behöver se över mina psykiska förutsättningar och se vad mental träning lan göra för mig.

För min egen del har jag många gånger lyft mig själv med hjälp av mental träning – I love my brain. Det jag tycker skall lyftas är att det är just träning, av hjärnan. Absolut kommer en medvetenhet att ge förändringar, men för att faktiskt få ut maximalt behöver du träna huvudet. För vissa faller det naturligt, andra behöver jobba. Det bästa är, det är bara att börja träna.

Tränar du ditt mentala kontinuerligt?

För övrigt MÅSTE ni läsa artikeln som finns länkad i bilden bara för att se hur de lagt upp den. Det är en lay out-noobs våta dröm, så sjukt snyggt. Snacka om att ta en nätartikel till en ny nivå!

Kommentera

