Vinnarskalle var det!

FullSizeRender (2)

…fortsätter eftersom jag VET att varje armtag tar oss närmare land – oavsett hur tungt det är…

TACK för alla kommentarer på min fråga om vinnarskalle. Blev verkligen flera intressanta reflektioner kring begreppet.

Mette var en av de som öppet funderade över om det ens är rätt att sätta en etikett på ”vinnarskalle”, istället för att använda befintliga begrepp som är mer konkret definierade. Etiketter är alltid intressanta att diskutera i sig själva, eftersom olika personer lägger olika värderingar i begreppet – och det var exakt DET som jag var ute efter när jag frågade om vilka egenskaper NI anser ingår i begreppet vinnarskalle. För jag tror att när många läser vinnarskalle så tänker man tex Zlatan (som nämndes i kommentarsfältet), Alshammar och Gunde eller… Stenmark och Carro Klüft! Älskar hur många olika ”vinnarpersonligheter” vi har, vilket visar den oändliga diversitet vi har på pallen när det gäller de största mästerskapen! Det jag tycker är extra intressant är vilka som märks mest eller minst. Men det tänkte jag inte gå in på nu…

det jag vill att vi fokuserar på är att hitta VÅR egen stil av vinnarskalle

Ok, åter till vilka egenskaper vi kan bolla med. Här tycker jag absolut reflektionen kring ”att lyckas” / ”att misslyckas” är det mest intressanta. HÄR har vi något.

Viljan att vinna behöver vara större än rädslan att förlora!

Åsa gav tipset om helgens fadäs av Heidi Weng, som ju spurtade i mål ett varv för tidigt. Doh. Här snackar vi ett slag i magen. Vad svarar då denna norska när hon intervjuas?

– Jag är kanske världens största idiot, av och till. Jag hade mest bara lust att gräva ned mig, att gå i mål och ta av mig skidorna.

– Jag var besviken en halvtimme efteråt, säger hon.

Respekt! Besvikelse under en halvtimme, sedan på’t igen. Frågan blir till dig genast: hur hanterar DU ett misslyckande? Stort eller litet, spelar det någon roll? Vad är stort eller litet för dig? Fick du perspektiv av ovan citat, det fick jag.

Vilket leder in oss på vad Favati hört på en konferens:

hur pass glad/peppad en blir av framgångar är fristående från hur depp en blir av motgångar. Och att dessa egenskaper är en del av ens personlighet, dvs konsekventa inom individen. En vinnarskalle kanske är en som blir väldigt peppad av att vinna, men ganska lätt skakar av sig en förlust?

Vi är definitivt något på spåret. Kan det vara så att hantera misslyckanden är en del av detta begrepp. Det tror jag de flesta håller med om, eller som Anna skrev: ”Bounce back”. För tittar vi på envishet innehåller det bland annat att fortsätta även vid misslyckade försök. Hitta nya vägar. OCH genom att vara en person som planerar, har tydliga mål, kan vi hantera misslyckanden bättre, vi vet vad vi vill; denna vägen kanske inte var den bästa, låt oss testa en ny.

Most people have a will to win but only a few have the will to prepare

Har alla en vilja att vinna? Blir alla pepp av en vinst? Eller ligger den viljan i envisheten att fortsätta? I motivationen att finna styrka i vardagen att ta de där nödvändiga stegen varje dag som slutligen leder till det stora målet. Lydia går in på detta i sina funderingar. Vad är det i vinsten som får DIG att gå igång?

Här vill jag lägga in en egen tanke kring begreppet ”vinna”, då jag anser att en vinst inte nödvändigtvis behöver handla om att kliva högst upp på pallen, utan även handla om att nå mål, vinna över sig själv. Men som Maria poängterar, för vissa är själva tävlandet viktigare än hur rolig aktiviteten är, att vissa kanske väljer aktivitet utefter om det går att tävla i det eller ej. En intressant tanke… har själv en gång sagt till min mor att skaffar jag häst igen kommer det bli en fjording, som jag inte kan tävla med. Då svarade hon skrattande: då kommer du börja tävla i skogskörning med den… du hittar alltid ett sätt att tävla. Som sagt, jag älskar att tävla, men… samtidigt, det viktiga för mig är också att ha ROLIGT medan jag tävlar. Njuter. Vilket får mig att komma på ytterligare inlägg…

Funderingar som väcker ytterligare tankar. Precis sådant här som jag uppskattar i vardagen. Mer tankar åt mig så blir jag lycklig!

One thought on “Vinnarskalle var det!

  1. Tihi… håller med din mamma.🙂 Tänkte tanken när jag postat mina reflektioner… Att i sig så skulle den/de jag tänker på antingen just se till att det visst går att tävla även i den grenen. Eller så skulle de göra den grenen som från början på sitt sätt upplevdes som tråkigare till att bli riktigt kul på vägen fram till vinstpallen.

Kommentera

