Skritträning med hund

horse-walking600Att låta sin hund skritta under de dagliga promenaderna är ett utmärkt sätt att styrketräna sin hund. Det är betydligt jobbigare än vi tror när hunden behöver lugna sig och röra sig i fyrtakt.

Innan jag går igenom mina tankar med skritträningen skulle jag vilja att ni kikar på bilden här intill och ett par minuter i början av denna FILM där de går igenom skritt på häst. Många hundar passar istället för att skritta, och om det är bra eller dåligt finns det delade meningar om och inget jag skall ta upp här, men… det betyder att den inte jobbar med sin rörlighet i samma utsträckning som i skritten. Både pass och trav är tvåtakt och energisnåla, tex ser vi ofta vargen röra sig i trav när den ”lunkar” eller vandrar fram.

Skritt gör alltså att hunden får röra på hela kroppen jämfört med trav och galopp. Det innebär också att belastningen på tassarna ser annorlunda ut, eftersom det i skritten inte finns ngt svävmoment (= någon tass är alltid i marken när hunden skrittar).

Anledningen till detta inlägg är för att jag tidigare idag la upp en film på när Bat skrittar fram i snön, vilket är ett ypperligt sätt att utnyttja snötäcket på. Pulsa fram i olika nivåer är perfekt styrketräning. Tänk på att olika snödjup kommer att ge olika motstånd, ju djupare desto jobbigare.

När jag skrittränar försöker jag lägga upp det som intervaller. Jag har fått lära mig att när en börjar skritträna så räcker det med ett par minuter per promenad, dvs 3*1 min tex på en 10-15 min promenad. De kommer att tycka det är nog jobbigt. Sedan kan man öka på, men jag försöker snarare öka terrängens svårighet före durationen (=längden på intervallen). Det gör jag genom att gå i snö eller vad skogen har att erbjuda. Rötter, stenar ojämn terräng är perfekt! Kan variera intervallerna, idag körde vi tabata tänk, 20 sek skritt, 10 sek fritt gånger 8 st repitioner. Därefter fick de springa fritt någon km och sedan upprepade vi. Nu skall jag tillägga att mina hundar snabbt kommer in till sidan och ”landar” i skritt. Behöver din hund flera steg på sig att komma i takt är det bättre med något längre intervaller skulle jag säga. Ingen stress i skritten!

Sedan har vi skrittintervaller i backe med fartökning. En sak vi vill komma åt i både agility och andra grenar är ett kraftfullt påskjut: explosivitet. Genom att be hunden skritta uppför i ett par sek och sedan säga varsågod får vi ett naturligt frånskjut när de drar iväg uppåt. Förutsatt att de har ett ”hopp och lek” som betyder full fart framåt. Frånskjutet sker från ett lugn där hunden redan jobbar med bakdelen = hög aktivitet från just bakdelen. Lite liknande effekt som vi får när vi tränar starter från sittande.

Är din hund vältränad och går vattentrask skulle jag utnyttja min kunskap därifrån.

Tänk på att hunden skall vara rakriktad, och be den gärna att skjuta ifrån när den tittar just rakt fram – dvs inte när de tittar på dig som Bat gör på filmen🙂

 

 

One thought on “Skritträning med hund

Kommentera

