Min syn på nervositet

IMG_1041För några veckor sedan bad jag mina följare på Instagram / propiraya att ställa frågor kring mental träning, och fick en hel hög med helt galet bra frågor! Vill nu besvara dem i korthet. Alla frågor skulle jag kunna besvara genom långa uppsatser, men… det får bli en annan gång. Dåså – då kör vi!

Vad är din syn på nervositet?

För det första vill jag säga att nervositet är av godo. Att känna sig laddad är något vi vill. Jag upplever att många är rädda för nervositeten. Försök bli vän med den. Knepet är att hitta den anspänning/nervositet som passar den specifika situationen. I ena stunden skall jag in och prata vetenskap på engelska för att i andra göra mig redo för ett 30 sekunders agilitylopp. En annan helg står fem timmars swimrun på schemat. Det jag behöver i det läget är att hitta MITT sätt att hamna i RÄTT uppladdning.

För vissa handlar det om att dämpa sin nervositet eller överexaltering. Att vara överspänd är inte alltid ren nervositet, det kan handla om en enorm förväntan som gör att vi blir helt nippriga och därmed inte klarar av att bibehålla kontrollen & den plan vi har satt upp. Andra är för lugna inför start och behöver därmed tagga igång, annars kommer de inte vara på rätt nivå för att kunna prestera sitt bästa.

Här anser jag att nyckeln är att hitta sin egen uppladdning. Ta gärna input från andra, men kom ihåg att DU känner dig själv allra bäst. Det du tror gör dig nervös kanske egentligen är något du skall göra mer av. Att undvika och försöka dämpa något du inte kommer undan kan GÖRA dig nervös, MÖT nervositeten i det läget – våga släppa kontrollen. I andra fall kan det handla om att börja ta kontrollen: vad kan du ta kontroll över?

Experimentera och VÅGA utmana dig själv – det är det bästa sättet att lära känna dig själv. Våga vara dig själv.  

 

Kommentera

