Snölöp & solsken

Skärmavbild 2016-01-22 kl. 07.40.23Få träningar slår en solig och kall dag. Igår morse när vi gav oss ut insåg jag snabbt att idag kommer det att bli en härlig men tuff träning: solsken, upptrampade snöstigar med ordentligt löpmotstånd och svinkallt (-?°).

Tidigare var jag skeptisk till att träna när det var isigt ute, men min tolerans för ”för kallt” har för varje år sjunkit i takt med att jag känner att det går. Igår var en sådan där dag när rimfrosten snart låg runt Bats man och jag själv hade isiga ögonfransar. Underbart!

Att springa i de upptrampade spåren är en utmaning. Även om mina fartökningar inte var så höga som på sommaren kan jag meddela att motståndet var desto större. SHIT vad det är jobbigt för balansen och anklarna att arbeta sig fram i knaggliga spår. Springa off-track på stigar är en sak, men detta kan liknas mer vid tjockmattelöpning eller myrlöp… nä, myrlöp är jobbigare, men… ni fattar. Om inte, stick ut på en lätt upptrampad snöstig, let’s have som fun!

Båda rovdjuren – ja för Piraya gav oss fingret och snarkade vidare i soffan när vi gick ut – skuttade omkring i djupsnön medan jag slirade runt. När vi avverkat vårt Fullfartfräs-pass (förinlagda i RunKeeper, LOVE it!) var jag tacksam för min merinoull-t-shirt, kan vara ett av de allra bästa plaggen att ha när det är kallt och du vill träna. Rekommenderas varmt! Svetten hade runnit…

Vilket är ditt bästa vinterlöptips?

 

 

2 thoughts on “Snölöp & solsken

  1. Benvärmare!!! Mina hälsenor säger nej nej nej annars, men med benvärmare i fleece så överlever de.

Kommentera

