No paws – no race – no win

Skärmavbild 2016-01-23 kl. 11.53.20När kikade du på din hunds tassar senast? Jag tittar igenom tassarna regelbundet för att se hur de slits, uppmärksamma större sprickor eller för att kontrollera klorna. Många gånger ligger fokus på just klorna, men ta dig tid att även studera själva trampdynan.

Vår vän Yabasta – Marlene har skrivit en jättebra artikel om just tassar som ni hittar HÄR. Rekommenderar alla som jobbar med sina hundar att läsa den, oavsett gren. Jag har sett flera hundar som har rejält slitna tassar efter agilityträning på en del inomhusunderlag, och kan tänka mig att vi hittar detsamma på de som tränar lydnad. Så länge vi är medvetna om det kan vi förebygga slitningarna🙂 Men det är när de får gå för långt som de kan bli skadliga. Jag kan tänka mig att en del hältor kan uppkomma av ”försiktiga” tassar som skapar en obalans hos hunden. Tänk bara på dig själv när du har haft skavsår, hur en sådan sak kan snedbelasta andra delar av kroppen.

Mitt tips: ta en kik på hundens tassar idag🙂

Lycka till med all träning!

One thought on “No paws – no race – no win

  1. 🙂 Bra inlägg (y) Puzzels övre trampdynor får jag alltid linda in – innan vi kör pass med snabba tempoväxlingar. I alla fall om vi kör på typ konstgräsunderlag och grus/sand underlag. Annars slits dynorna upp och blöder.😦

Kommentera

