Mät din kondition

Skärmavbild 2016-01-27 kl. 22.33.18

Inspirerad av mina vänner i Linköping som skapat Facebookgruppen: Bli en snabbare agilityförare gör jag nu detta inlägg för att inspirera ALLA att bli snabbare och orka mer, oavsett om vi håller på med agility, canicross eller andra grenar ihop med våra hundar.

När vi vill bli något är det en fördel om vi kan utvärdera våra detta något. Ett sätt som jag tycker är effektivt när vi vill utvärdera vår kondition och snabbhet är att använda sig av ett s.k. Cooper test.

Cooper går ut på att du värmer upp och sedan mäter hur långt du kan springa på 12 min – jag använder RunKeeper för att mäta och tycker att det fungerar ypperligt. Sedan kan du t.ex. gå in här för att få ett mått på din kondition, eller så struntar du i vad en lista säger och enbart fokuserar på DIN egen utveckling! Kör Cooper, sedan genomför du 10 träningspass och gör om testet – obs kör testet på exakt samma ställe båda gångerna, kupering och skillnad i terrängen kan påverka resultatet och vi vill veta vad träningen ger. Har du blivit snabbare?

Jag tar antal träningspass istället för träningsveckor. Varför gör jag så? 1) Blir du sjuk kanske det inte blir några löppass och då spelar tiden som förflutit ingen roll – antalet pass är alltid antalet pass oavsett vad som sker i livet. 2) Det är för mig mer motiverande att jaga träningspass än att inse att jag inte kommer att hinna träna så mycket som jag velat på de uppsatta veckorna. Har du några andra tips så dela gärna med dig av dem!

På det här sättet kan du få ett mått på din utveckling på ett enkelt sätt, där testet också är en del av din träning … och du, gör testet IMORGON eller allra helst GENAST. Vi vill ju inte spilla någon tid.

STORT lycka till!

Run with your dog – for the love of running with your best friend

 

Kommentera

