Vad vill JAG!?

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 18.17.40

Står här vid mitt skrivbord och funderar på just denna fråga: vad vill jag? Klockan 19 drar tredje del-träninsgtävlingen i traillöpning igång. Mitt ena jag vill åka dit och springa medan mitt andra jag vill stanna hemma med rovdjuren för att jobba undan inför nästa vecka och träna styrka. Så, vem vinner av mina jag?

Varför vill jag åka och springa trailtour utan hundar är ena frågan.  Om jag hade velat/behövt springa ikväll hade jag lika väl kunnat gå ut och kört en egen runda – och enligt schemat är det styrka jag behöver. Springa kommer jag alltså i alla fall inte att göra om jag stannar hemma. Då kommer vi till samvetet: jag har anmält mig. Jag förväntas starta. Alla andra är där… Men hallå, vem springer jag för? En anmälan och andra eller för min egen skull?

Efter en stunds snack med mig själv vinner ”hemma med hundarna för jobb och styrka ihop med dem”. Perfekt! När jag väl bestämt mig känns det genast bättre.

Tänk vad ofta vi ställs inför denna fråga: vad vill jag? Ibland med betydligt svårare botten. Försöker ofta ställa upp för- och nackdelar för att finna vad JAG egentligen vill. Vad jag behöver… Lätt att hamna i vad andra förväntar sig av en eller vad jag TROR att de förväntar sig av mig.

När jag blir velig är det för mig viktigt att ta ett steg tillbaka och reflektera: vad är MITT mål? Med dagens träning? Dagens tävling? Denna säsong? I hundträning kan detta vara av största vikt när vi tränar tillsammans med andra som inte har samma mål eller metod att nå målet som en själv. Det kan handla om allt från oetiska genvägar till att strunta i detaljer som JAG anser är av vikt. Jag bestämmer hur jag vill träna. Jag har satt upp våra mål. Ibland kan det vara tufft att gå emot andras råd. Därför är det så viktigt att ha tänkt igenom frågan: VAD VILL JAG? Varför vill jag det? Hur vill jag ta mig dit? Vad är mina prioriteringar?

Detta skall givetvis inte blandas ihop med att ta emot råd från de vi litar på. Med detta inlägg vill jag få er att reflektera över era mål och HUR ni vill ta er dit? Att ta råd är en del av processen lika mycket som att säga nej.

Good things happen when you set your priorities straight

När ställde du frågan ”vad vill jag” senast?

2 thoughts on “Vad vill JAG!?

  1. Jag har ofta fått kommentarer nu när Pesto sakta blivit bättre att nu SNART, kan ni väl börja köra igång med lite agility igen va?? Målsättningen i andras ögon har hela tiden varit agility igen och inget annat. Medan MITT mål hela tiden varit en hel och stark hund. Jag satte tidigt målet INGEN agility under hela 2016 för att inte pressa mig själv att sätta igång honom för tidigt. Benet kanske håller redan i höst. Men en kropp som gått korta koppelpromenader i nästan fem månader tar tid att bygga upp igen och en mentalitet som sakta övergått i FÖR hög stress behöver landa. När jag får de kommentarerna är jag glad att jag satt det målet och vet varför. Då behöver jag aldrig vackla!

Kommentera

