För att bibehålla balansen på tävling

IMG_2441Igår på min PROPIRAYA instagram spelade jag in en kort film:

du skall precis gå in och prestera när en av dina konkurrenter säger till dig – idag skall jag vinna mot dig, det är det enda som räknas. Hur skulle DU tänka i den situationen?

Funderade i samband med denna film på situationer som kan få oss ur balans och hur vi kan se till att bibehålla den.

Bland svaren på filmen var det flera som skriver att de har fått kommentaren. Det ÄR inte helt ovanligt att folk på tävling säger tex, ”mitt mål är att slå dig idag” eller kommer fram efteråt och meddelar ”wohoo, jag slog er idag” – och du hade ingen aning om att de specifikt tävlade med er. Känner du igen dig?

Vissa skrev att de skulle bli taggade av kommentaren. Tog det som smicker att de blir jagade. Det lockade helt enkelt fram tävlingshornen hos dem. RÄTT uppladdning! Jag har själv fått liknande kommentarer flera gånger – jag blev INTE taggad på rätt sätt första gångerna jag fick hörde dem. Istället för att bibehålla fokus på mina uppgifter började jag istället övertagga. Gick in med en FÖR stor inställning för vad jag klarade av just då. Fungerar helt OK i vissa situationer, men… jag kan meddela att använda dessa horn i kulstötning, det är INTE rätt uppladdning för min del. Olika grenar behöver ofta olika mind-set beroende på sådant som tekniska inslag eller hur mycket energi vi kan lägga på olika moment/delar av dagen.

Tessledin skriver en klockren kommentar:

Kul, jag tänker också vinna över mig själv idag

Mitt guldkorn i varför jag lyfter fram detta är för att kommentarer som dessa lätt sätter vårt fokus i spel. Vi kan bli övertaggade och vi kan bli undertaggade – oavsett, det som sker är att vi kan lämna fokus på VÅRA uppgifter, VÅRA mål och istället släppa in någon annans energier. Min erfarenhet är att det är när vi på tävlingsdagen börjar fokusera på andras utrustning (oj har de en sådan, då borde vi också testa det), andras rutiner (oj, de gör så inför start då borde jag göra så också…) eller andras kommentarer (idag skall jag göra allt för att slå dig) etc. som vårt fokus på oss själva försvinner.

Även inför tävling kan det påverka.Det är lätt att dras med av andras målsättning… Vi ändrar kraven som gör att träningen leder till olustkänslor istället för den positiva uppladdning vi vill ha inför starten. Kanske till och med skador, tänker då på löpuppladdning – DU vet vad som är BÄST uppladdning för DIG och DIN hund. Ingen annan!

VAD KAN JAG GÖRA DÅ!!!!?

  • Fokusera på DINA uppgifter – vad vill du göra under dagen? Skriv ner vad du har för uppgifter.
  • Ha en plan för din dag och rubba inte den för att någon annan kommer med tips. Betyder inte att vi kan ta emot tips, men ta emot dem är inte samma sak som att genast använda dem. Att testa nytt på tävling är sällan en bra idé…
  • Lär dig lita på dig själv – vad fungerar för er vet bara du. DU känner din bästa vän bäst…🙂❤
  • OM du är en av dem som vill ha kommentarer som dessa, bjud in dem och använd dem i din uppladdning. Är du en som INTE laddar på rätt sätt, le och säg till dig själv: KUL det är precis min plan också – vinna över mig själv.

Reagerar vi starkt på kommentarer som dessa behöver vi jobba på att hantera dem. För de kan dyka upp när du minst anar det. Betänk också att det behöver inte vara av illvilja personen säger något.

Tänk igenom:

  • Hur skulle jag reagera? Hur har jag reagerat?
  • Hur skulle jag VILJA reagera?
  • Vad kan jag göra för att hjälpa mig själv att reagera på ett bättre sätt?

 

 

2 thoughts on “För att bibehålla balansen på tävling

  1. Du anar inte hur mycket du har påverkat mitt sätt att tänka EM❤ Jag bara älskar hur jag faktiskt idag KAN byta mitt negativt tänkande till något positivt. Kanske inte alltid eller i allt, men det är på gång, jag märker en ändring i mig själv. När man har varit i botten av sitt självförtroende och idag står och tänker "Fan ja jag ska också vinna över mig själv idag" DET är självförtroende BOOST!. Varje gång jag träffar en människa som inte tror på sig själv har jag alla dina ord i huvudet, "Bli ditt bästa jag" och försöker förmedla det jag har fått från dig till dem. Så TACK EM att du faktiskt ÄR ditt bästa du och kan inspirera och smitta av dig på oss andra!

Kommentera

