Vikten av en paus

Skärmavbild 2016-03-25 kl. 15.33.30Igår under veckans långpass kom vi till myrstigen med eget övergångsställe. Den som gjort den skylten är ett geni, och fullt förlåten för att det saknas ett par ben hos den lilla myran.

Vi tog en paus och fotade.

Tänker att pauser är underskattade. Pauser är nyckeln till det mesta skulle jag säga, t.ex. ökad kondition&fart, tid att reflektera, göra eventuella förändringar och det är i pausen ”poletten” ofta trillar ner. Varför är vi rädda för pauser?

En paus kan vara ett eget val eller påtvingad. Ingen vill ha en påtvingad paus, men om den kommer så får vi bejaka den och fundera på 1) varför? 2) hur kan vi använda denna tid NU på bästa sätt?

Kondition&fart: de flesta som jobbar med att få ökad kondition vet om betydelsen av intervaller. Att öka pulsen för att sedan låta den sjunka, öka, sjunka, öka, sjunka… den kombination gör att vi orkar mer och är mer effektivt än att bara mata på  ett enformigt tempo. Dessutom blir vi snabbare!

Reflektion: är jag på rätt väg? Går det fram så som jag önskar?  Är detta vad jag vill?

Förändring: under en paus hinner vi med att tänka igenom förändringar och sätta dem i verket. Vi kan säga att vi reflekterar över resan och kan sedan göra de adekvata förändringar vi tror är rätt för den fortsatta resan, oavsett om vi jobbar med hundträning eller livet i stort.

Poletten: Vet inte hur många semestrar jag har kommit tillbaka till ”mina” apor och plötsligt kan de betydligt mer än innan jag åkte? Vem har tränat dem medan jag varit borta? Studier visar samma sak: det är viktigt med paus för att inlärningen skall ske så effektivt som möjligt… en hel semester är överdrivet, men en natts sömn kan vara det som gör hela skillnaden! Och det jag vill säga är att vila från träning faktiskt kan vara guldkornet som gör skillnad!

Vila, återhämta och pausa – can make a huge difference❤

Kommentera

