Frågan som tar dig ett steg längre

IMG_2525Vi står där och funderar: är detta verkligen för mig? Klarar jag detta? Tänk om jag inte fixar det, hur skulle det kännas att inte lyckas?

Rädslan att misslyckas, göra fel, skämma ut sig – vad skall andra och jag själv tycka när det inte blev som jag hade velat? Tankar som bromsar oss.

Dessa bromsande tankar gör att vi inte ens tar ett steg till i att våga utvecklas. Våga utmana oss själva och se att vi fixar så mycket mer än vi tror. De gör också att vi begränsar vårt lösningstänkande istället för att tänka utanför boxen!

Så, vad skulle du försöka dig på om du visste att du inte kunde misslyckas?

Ta denna fråga på allra största allvar. Låt fantasin flöda och skriv ner ALLT du kan komma på. Börja skriva sådant som är helt GALET för att mjuka upp dig själv: åka till månen eller göra swimrun runt jordklotet. Snart märker du att förslagen blir allt mindre galna och du tangerar till det som kittlar… till utmaningar som du möter… till lösningar som kan te sig knepiga, men… varför inte…. skulle JAG kunna göra detta? Skulle detta kunna fungera?

En ypperlig övning för att våga mer och för att när du ställs inför utmaningar börja tänka med gasen istället för bromsen. Börja se nya möjligheter och verkligen hitta NYA lösningar som ingen tänkt på.

Låt fantasin flöda – LYCKA TILL!!

P.s. i min nya föreläsning ”Från urhund till harmonisk familjehund” pratar jag om att tänka utanför boxen. Presenterar en rad problembeteenden hos olika djur och låter deltagarna lösa dem. Därefter presenterar jag de lösningar som löste problemet… ju fler lösningar vi hittar, desto bättre!

4 thoughts on “Frågan som tar dig ett steg längre

  1. Alltså ärligt talat tror jag att jag skulle tycka att livet var förbaskat tråkigt om jag visste att jag alltid skulle lyckas med det jag tog mig för… Varför skulle man då göra det?

    Utom möjligen om jag bestämde mig för att ordna världsfred…

  2. Ping: Du är UNIK – ställ frågan som peppar DIG! – Team Propiraya

Kommentera

