Du är UNIK – ställ frågan som peppar DIG!

IMG_2686I mitt förra inlägg skrev jag om frågan som tar dig ett steg längre. Fick flera positiva reaktioner och TACK, precis vad jag behövde läsa. Dessutom fick jag några som inte alls förstod frågan.

För att citera Annelie som snart skall bestiga Mt.Everest

Om dina mål och drömmar inte skrämmer dig så är de inte stora nog

De som inte höll med frågan pekade i denna riktning, om det inte är en utmaning som kittlas: varför göra den? Då finns det ju ingen spänning i det? Jag förstår inte vad som är meningen med frågan du precis ställde Eva Marie…?

Var befinner DU dig? Båda dessa frågor leder till samma utmanande tanke, men de ställs på olika sätt för att olika personer utmanas på olika sätt. Vi befinner oss på olika startpunkter. Vissa letar redan efter utmaningar, andra behöver hjälp att aktivera igång denna sökbild.

Mitt mål är utveckling, oavsett om jag tränar mig själv att springsimma 75 km i Stockholms skärgård, träna mina älskade rovdjur att hantera slalom från alla vinklar jag kan fantisera om, injektionsträna en apa eller… vill hjälpa någon annan att nå sina mål. Tankarna och målen kan vara svindlande! Var skall jag börja!? Här handlar det för MIG om att använda olika verktyg för just den specifika individen och situationen. Vad motiverar? Vad får oss att kliva upp på morgonen och känna: jag kan, jag vill, jag orkar! vad får oss att våga, ens TÄNKA tanken? Vad aktiverar vår vilja att utmana oss själva?

Min erfarenhet är att vi behöver börja någonstans, och som allas vår älskade Kirkegaard en gång skrev:

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska, utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta så kan jag inte heller hjälpa någon.

Hur skall DU ställa dig frågan för att utmana dig själv?

Kram, ha en fantastisk helg och njut av solen!

 

One thought on “Du är UNIK – ställ frågan som peppar DIG!

  1. Jag gillar både och…😀 En utmaning för mig kan kännas spännande… och kännas extra bra när jag jobbat mig igenom och klarat av. Sedan skulle några saker gärna få vara saker jag visste i förväg att om jag gjorde det så skulle jag klara av det och med hälsan i behåll. T.ex. att hoppa från 10:an och göra lite tjusiga volter på nervägen… Det skulle vara alldeles tillräckligt att få känna känslan av att göra det rakt av och få uppleva det som sådant. Idag är just det här t.ex. ett antal steg för långt ifrån för att jag skulle försöka träna mig till det. Både pga. att jag är skakis redan när jag ska hoppa från bassängkanten + skaderisken i kombo med att min kropp inte är superung längre…🙂

Kommentera

