Plan A, B, C … och effektiv tid

 

Skärmavbild 2016-04-03 kl. 20.38.33Helgen har spenderats på Vinna Hundcenter utanför Vårgårda. Emelie och jag har passat på att träna agility innan den praktiska tävlingspsykologikursen har startat.

Har gjort MÄNGDER av reflektioner i vanlig ordning efter att ha fått ta del av deltagarnas funderingar, och jag är lika tacksam varje gång för förtroendet att få höra era tankar! Det är en ynnest att få arbeta med detta och tack för att ni möjliggör det!

Fick en fråga jag inte fått tidigare och som jag gärna delar med fler:

När du går banan, går du flera alternativ då?

Ja det gör jag. Dels har jag en princip att när jag tränar försöka lösa varje kombination på flera olika sätt. Jag vill hålla min verktygslåda med handling till brädden fylld av alternativ. Oavsett vad som sker, hur hinder står eller var jag befinner mig så vill jag ha lösningar i ryggmärgen: bakombyten, framförbyten, blindbyten av alla de slag – bring it on! Ställer mig bland annat frågorna: vad går snabbast? Vad är vår styrka? Vad vill vi förbättra?

Tillbaka till frågan om jag går olika alternativ när jag skall tävla. Ja. Jag börjar med att läsa av linjerna och hundens väg. Funderar på bra lösningAR … bestämmer mig för ett alternativ och kör på det. MEN, händer något – vem har inte vurpat på banan? – så har jag SETT andra lösningar. Medvetandegjort dem. Inte nödvändigtvis GÅTT andra alternativ, men jag reflekterar över dem och låter dem landa. Ibland går jag olika alternativ också, och haft valmöjligheten när jag kommer till punkten under själva tävlingsmomentet vad som passar bäst.

Skulle jag vara tex osäker på att komma ihåg banan skulle jag fokusera på en linje på tävling, men… försöka tänka flera lösningar på träning. Få in det i ryggmärgen att vi kan testa olika alternativ och köra dem utan att gå emellan. På WAO tex går du alla dina tre banvandringar på morgonen. Har du dessutom två hundar blir det kanske sex olika alternativ. I love it!😀

Just ja. Tidseffektivitet. Vi har filmat ALLT vi har sprungit och det visade sig att båda dessa dagar gav i snitt fyra minuters effektiv hindertid per dag. Vi har byggt, gått och diskuterat mycket – men tiden på hinder vara inte många minuter. Hur många effektiva minuter körde ni på senaste träningspasset?

Oj… det verkar agilitykärlek banne mig…

2 thoughts on “Plan A, B, C … och effektiv tid

  1. Kul att du kollade effektiv tid. Det gör mig nästan ännu lite mer nöjd med passen. Ett bra och effektivt pass enligt mig är nämligen oftast ett pass där man lägger ganska mycket mer tid på banvandring och analyserande jämfört med effektiv träning, lite beroende på vad man vill ha ut av passet iofs och vid inlärning blir det ju annorlunda. Men ja, kul! Lite intressant hur lite tid som faktiskt går åt till själva träningen, jämfört med allt annat runt om.

Kommentera

