Du har det inom dig – let it loose!

Skärmavbild 2016-08-13 kl. 11.56.44

Oj vilken sommar jag har haft – och fortfarande har. Äntligen semester och … äntligen tid. Allt har gått i ett och jag har haft kursverksamhet i full gång sedan i juni. Hade nyligen en tiodagars tour där både Västervik, Åland och Helsingborg ingick.

Ja, Helsingborg var faktiskt inte jobb, det vara utbildning! Kurs i stå-upp-komik, vuxendagis en hel vecka. Fantastiskt roligt och utvecklande. Skrattade oss igenom dagarna och lärde oss massor – om hela livet!

Vi var tio som gick kursen, allt från 28 åriga hipstern till 68(!) åriga nyblivna penisonären och singelpappan till hon som bara ”ville utmana sig själv” – vilket fantastiskt gäng. Underbara personligheter allihop! Avslutade veckan med ett framträdande för nästintill 100 personer. Rejält coolt, och rejält utanför min comfortzone (stand-up är VÄLDIGT personligt).

Lev som du lär EM: Comfortzone challenge FTW!

Veckan i Helsingborg var inte bara rolig, den var också utvecklande, som jag skrev. Det handlade om så mycket mer än att bara leverera på scen, det handlade lika mycket om att se över sitt liv och inse hur rikt det är. Det handlade också om att våga ta chansen, att inte vänta … när du ser möjligheten, CATCH IT! Jag känner att jag är bra på att fånga chanser, men jag vill att fler skall bli det.

Steg ett är att börja ÖPPNA UPP sitt sinne, vilket jag tycker att du gör genom att utmana dig själv på det vardagliga planet. Kan handla om att se en film du annars aldrig skulle sett eller laga en ny maträtt till att ta en ny väg till jobbet. Bara börja se utanför boxen. Jag säger det ofta på mina kurser: kan du handla kombinationen på ett sätt vill jag att du hittar två sätt till. Börja se alternativ och nya möjligheter! Låt valnötshjärnan jobba lite för kolhydraterna.

Steg två handlar om att bli MEDVETEN om de val som erbjuds och de val du vill erbjudas. För OJ vad vi erbjuds val i livet – hela tiden. Bara det att hitta en kurs i stå-upp är ett erbjudande i mina ögon. Först komma på tanken och sedan att leta upp den… Vad vill jag? Vad drömmer jag om? Vad skulle kunna vara ett första steg…?

Steg tre handlar om att AGERA, steg två handlade om att se alternativ och nu är det dags att genomföra dem, som tex att anmäla sig till kursen. Det där lilla steget… att faktiskt göra något åt sina drömmar. Efter att ha genomfört mindre comfortzone challenges i steg ett har du nu börjat raspa på din yta, den är ruggigare nu – det fastnar lättare nya idéer. Du vågar allt mer. Fler möjligheter har dykt upp och det är dags att våga ta de större sprången – våga göra.

Väldigt kortfattat, men… jag vill förmedla en sak: du lever en enda gång. Se till att leva det liv DU vill. Du kanske inte har möjlighet att göra det till 100%, men se till att göra det så många procent du kan. Sluta aldrig drömma, sluta aldrig hålla sinnet öppet – fortsätt hålla huvudet ungdomligt! Var ett barn som ser möjligheter i livet och inte dess begränsningar … vad skulle du göra för att nå kakburken?

Du har det inom dig – let it loose!

ps. vill du ha hjälp på traven att komma utanför boxen, den 30 augusti drar TP1 igång igen. Kursen handlar om mycket mer än bara tävling, den handlar om allt du vill prestera i. Bara du sätter gränserna, och om det är ngt jag vill lära ut så är det att det bara finns möjligheter!

Lämna en kommentar