Julkalender 2017 – Lucka 1: VILL

Nu har min julkalender vilat två år och det är dags att låta den vakna till liv igen! Det finns så mycket att skriva om – och äntligen har jag tid! Får se hur länge den känslan varar😉 så

VÄLKOMNA TILL

EMs JULKALENDER 2016

Ämnet är tävlingspsykologi och mental träning, precis som det var 2011 och 2013. Ett ämne som ALDRIG går ur tiden eller uttöms.

Detta år vänder jag på min stil att berätta/beskriva. Istället vill jag få ER att arbeta – lägga ner TID på mental träning. Hur gör jag detta på bästa sätt? Be er skriva i kommentarsfältet såklart! Men också att TÄNKA för den som inte vill skriva. Så låt oss sätta igång.

Let the game begin!

will-to-winAlla vill vinna. Men till vilket pris? En del av MÅL-definitionen är:

Ett MÅL är ngt du VILL

Men i detta ligger så mycket mer. Vad innebär det att VILJA för dig? Den stora frågan är:

Prioriterar du ditt mål? 

När jag står inför val, vardagliga val, så funderar jag – är detta ett val som tar mig närmare mitt mål eller är det något jag vill just NU? Om jag väljer det ena eller det andra är upp till mig, inget är egentligen rätt eller fel. Genom att reflektera över val vi gör kan vi se om de faktiskt tar oss närmare eller längre ifrån de mål vi så gärna vill uppnå.

Prioriteringar kan vara allt från att avstå socker till välja att gå hem tidigare från en fest. Välja att gå ner i tid på jobbet för att få mer träningstid, eller gå upp i tid på jobbet för att ha råd att gå fler kurser.

Vad har du förändrat i din prioritering för att nå ditt/dina mål? 

Diskutera gärna i kommentarsfältet – även jag kommer att ge er mina svar!

unnamed.jpg

9 thoughts on “Julkalender 2017 – Lucka 1: VILL

  1. God morgon EM! Härligt att du är igång med julkalender.😀 Me like a lot! Det jag gjort i närtid för att nå mitt/mina mål är att jag frigjort mer tid fram till januari. Har också tagit min hälsa på allvar (not only others). Efter blodprov som visade alltför låga D-vitaminnivåer har jag kunnat åtgärda det och jag märker att min energinivå höjs stadigt sedan ett par veckor tillbaka.😀🙂

  2. And she´s back with christmas spirit😀😀 Whii!
    Mitt mål att må bra, utvecklas själv, ”Bli mitt bästa jag” är ett långsiktigt mål. För att faktiskt prioritera det har jag under detta år stått mellan val ”Ska jag göra detta för andra, eller ska jag göra detta för mig själv”. Det kan handla om att hålla kurs, fixa klubbsaker i alla dess olika former, passa hundar osv osv. Jag har nästan alltid varit en ”JA-sägare”. ”Ja jag fixar, ja jag kan hålla kurs, Ja jag kommer på det mötet osv” Min prioritering har blivit att prioritera mig själv. Gå ner i tid som jag lagt på klubben för att lägga MER tid på mig själv. Prioriteringen har också varit att aktivt välja vilka jag tränar med för att JAG ska känna att jag utvecklas, trivs och mår bra. Att få välja sin egen tid istället för att någon annan fyller i kalendern åt dig. Det har fått blivit min prioritering och ständigt utvecklande för självklart faller man ner i ”jag gör det för er skull-bubblan”. Men upp igen och prioritera MIG för att nå mitt mål med god hälsa och att komma närmare målet att bli mitt bästa jag.

  3. För att nå mina mål nästa år så behöver jag få en bättre fysik. Jag behöver en bättre kondition för att orka tänka snabbt på banan när det är långa tävlingsdagar, jag behöver en bättre bål- och benstyrka för att orka med de snabba vändningarna som det är i agility och jag behöver en bättre balans för att klara av att stå på benen. Jag har under hösten påbörjat fysträning ett par gånger i veckan och när vi gick på Fitdoglägret fick jag massor med bra inspiration och övningar att ta med mig. Det har inte ens varit svårt eller känts som jag har behövt prioritera om för att få till det här. Jag hade en liten svacka för någon vecka sedan när det bara kändes mörkt och trist i största allmänhet. Jag tillät mig att vara lite försoffad den veckan och nu är jag igång igen med ny motivation och kraft. Just att tänka på var är jag på väg och vad behöver jag göra för att ta mig dit hjälper mycket tycker jag när det känns motigt.

  4. Åh, vilken kul julkalender! Den här ska jag följa, och får kanske en ny blogg att följa på samma gång!

    Men ja, prioriteringar i att nå mina mål har varit väldigt dåligt på sistone. I nästan alla mål, dessvärre. Dåligt med träning, dåligt med att spara pengar till nästa hund, dåligt, dåligt, dåligt.
    Beror delvis på mitt mående, inte det bästa för tillfället. MEN, jag tror att det kan bero på att jag inte satt upp riktiga mål heller. Jag har massor med ”mål” inför 2017, men kanske inga som är tillräckligt intressanta och som känns bra. Ett av våra mål är att ta RLD-N-titeln. Vi har gjort några starter i år, men inget som kvalificerat. Och jag skulle vara skitglad om vi kunde ta den titeln, men om jag inte tränar inför det kommer det ju inte hända… Så varför tränar jag inte?
    Jag måste kanske sätta mig ner och göra en träningsplanering som inte är så svår, eller så kanske det är just det den måste vara. Så att det känns som en utmaning! Både för matte och för hund. Hunden tycker att rallyn är jättekul, och matte med. Men matte ser det kanske som att det är lättare än vad det är, dvs ingen utmaning.

    Hm, tåls att tänka på. Nu har jag nåt att göra resten av dagen!😉 Ser fram emot imorrn!

  5. Perfekte julkalenderen, precis va jag behövde!! Mål❤ Elsker mål🙂
    Jag har i ett år nu jobbat veldigt mycket med min vikt, jag är näääära -30kg nu och jag är inte långt ifrån mitt slutliga mål🙂 Det är hårdt arbete, jag äääälskar socker i alla dess former, men jag mår shit av det så jag jobbar med att utesluta det helt. Jag har strulat lite genom året, men som min vän sa; det er inte en sprint, men et maraton❤ Och det för life för min del❤
    Jag är värd att må bra, ha god fysik, jag trenar nu cardio fast 3x i veckan för det ger mig endorfin kick och gör mig sterk både psykisk og fysisk.
    Mitt mål är att fortsätta resan, fixa mitt endelige mål, jag kommer nog aldri bli ferdig, men våga jobba på och våga ha det bra🙂 För mina hunder och min mann har också bara allt att vinna på detta❤
    Må bra er mitt mål in life❤❤❤

  6. För ca 2 år sedan var jag på din föreläsning i tävlingspsykologi det hjälpte mig på traven ur en ohållbar situation. Reflektioner o tankar efter det förstärktes i att jag tagit rätta beslut och var på rätt väg. Det plus min ovärderliga vän som var med mig där har hjälpt mig när det varit svårt och jag är på rätt väg vilket innebär bla
    Jag umgås inte med energitjuvar utan bara med människor som gillar mig för den jag är o inte vill ändra på nåt eller säger musten ur mig.
    Jag tränar fysiskt flera gånger i veckan med kompis o vovvar för det är roligt men åxå för att om ett par år kunna köra cykeldrag med vovve i rasande tempo
    Gör saker som jag vill, ja måsten finns förståss men jag prioriterar mig själv och slutprodukten är en friskare gladare mamma,matte,fru o kamrat som ger minst lika mycket energi som hon får och orkar så mycket mer i vardagen åxå.

    Mitt jobb med mig själv fysiskt såväl som psykiskt kommer aldrig att sluta o du är en av mina stora förebilder! Tack för att du delar med dig av så mycket vishet och erfarenheter o nu ser jag verkligen fram emot resten av denna julkalender🙂

  7. Underbar julkalender! Den ska jag följa. 😊
    Jag vill mycket, mest hela tiden. Det ger mig massor av energi att känna att jag utvecklas och det är nog det jag gillar mest!
    De senaste året har varit fantastiskt och jag har gjort ett par saker jag inte trodde var möjliga! Det har varit rätt stora, långsiktiga saker som påverkat andra målsättningar som jag varit tvungen att göra avkall på.
    Samtidigt så har de saker jag slutfört banat väg för andra saker som komma skall, så nu utifrån det kommer nya spännande saker att hända som jag inte hade en aning om för ett år sedan!

  8. Det var ju precis det här du fick mig att börja tänka på häromdagen!🙂
    Jag upptäckte ju då att jag har lite dålig koll på vad jag egentligen VILL. Jag tror jag vill en massa saker, och sätter mål och handlingsplaner, men efter någon vecka utkristalliserar det sig snabbt om jag verkligen VILLE det eller inte. De saker jag verkligen VILL gör jag automatiskt omprioriteringar för som tar mig närmare målet, övriga måldokument blir bortglömda… Så mitt nyårslöfte till mig själv (lite tidigt) är att i förväg försöka lista ut vad jag vill och sätta mål utifrån de sakerna, inte utifrån vad jag borde vilja etc!

    Och så till frågan – mitt senaste verkliga mål inbegriper att bli snabb i löpningen, och helt plötsligt upptäckte jag att jag har gjort en massa omprioriteringar utan att jag riktigt märkt av det. Jag trycker in ett pass styrka istället för att hänga på sociala medier, jag går förbi godishyllan utan att stanna och plocka, jag cyklar till jobbet fast det är skitkallt och motvind och jag måste göra det i dunjacka.
    Vad hände med lydnadsmålet från för några veckor sedan? Jo, jag tränade fjärren varje dag i fyra dagar och var i inomhushallen en gång. Sedan hände inte så mycket mer. Senast igår bestämde jag att de 150 kronorna jag lagt på hallhyra för en timme igår morse var ok att ”slösa bort” genom att stanna hemma. Argumenten var att slippa sitta i trafiken och för att ha tid att springa till kvällen istället…
    Ser fram emot nästa lucka🙂

Kommentera

