Lucka 2 -Framgångsresa

img_3485Vi fortsätter på temat MÅL.

Många ser målet som en slutdestination. Jag väljer istället att se målet som en del av en längre resa – en resa som ständigt ger nya möjligheter.

Du kanske vet att förutom att VILJA behöver vi också sätta upp en tid för NÄR vi vill uppnå vårt mål. Denna tid upplever många stressande: tänk om jag inte uppnår mitt mål när jag satt upp en tid? Tänk om jag misslyckas!? Ja, eller tänk om du lyckas ÖVERTRÄFFA målet inom utsatt tid?

Målet betyder avstämning på en fortsättning snarare än slut.

Mål för mig är flexibla. Vi sätter upp en tidsram för att det underlättar arbetet – men jag ser sedan tidpunkten/målet som en avstämningspunkt inför fortsatt resa. Ställer mig själv bl.a. följande två frågor när jag nått min tidsram:

  • Vad har jag gjort bra?
  • Vad skulle jag behöva justera för att förbättra?

Mitt mål blir då en ny startplats för nästa mål – ett utrymme där jag kan utnyttja kraften jag får för att fortsätta. Ett mål bortom målet.

Gör en miniavstämning för dig själv och svara på ovan frågor.

Hur känns det att tänka uppsatta tidsmål som avstämning snarare än slutdestination?

Kommentera

