Lucka 5: ut och spring!

img_1723Denna veckas uppgift kan te sig långt borta från mental träning, men faktum är att motion har visat sig vara en nyckel till att kunna prestera bra – även under sådant som matteprov!

Vi syresätter inte bara musklerna utan även hjärnan! Vi får bättre reaktionsförmåga, lättare att fatta beslut och dessutom får hormonnivåer som gör att vi kan kan hantera stress bättre.

Så, som en BONUS (tacka Mikael för detta!) kommer jag att varje vecka under december månad att bjuda på veckans Out-n-Out.endurance pass! På det sättet får ni även en inblick i hur dessa pass kan se ut och varför alla så glatt taggar #outnoutendurance på Insta och ler med svetten rinnande!

Vi blandar styrka & löpning och som veckans rubrik säger så bjuder vi denna vecka på tre olika löppass – baserat på tre olika nivåer. Detta för att just DU skall hitta en nivå som passar just DIG. Alla kan springa, det beror bara på vilken nivå vi lägger oss på!

Kondition (ca 30 min)

UPPVÄRMNING 5 min.  
Gå eller jogga i ett tempo där du kan prata och där du känner att du kan öka när passet väl börjar.
Under denna tid får även hunden rasta av sig = OK att stanna till för att lukta etc.

A: (2 min jogg – 3 min gång) x 5
2 min jogg – låt pulsen öka, håll prattempo
3 min gång – låt pulsen gå ner
Upprepa fem gånger
= totalt 10 min jogg och 15 min gång

B: (5 min jogg – 3 min gång) x 3
5 min jogg i prattempo eller högre
3 min gång, återhämtning
Upprepa tre gånger.
Totalt 15 min jogg och  9 min återhämtning.

C: Björgenintervaller: (4 minuters intervaller med 1 min joggvila emellan)x4
5 min extra uppvärmning i form av jogg
4 min ökat tempo – våga ÖKA!
1 min lugnare jogg, försök bibehålla joggen under återhämtningen.
Upprepa fyra gånger
= totalt 16 min intervaller och 5 min återhämtningsjogg

Lycka till och NJUT av att ge dig ut med din allra bästa vän!

Blir du sugen på mer? Varför inte anmäla till RUN with your DOG som går den 26 maj i Borås (anmälan öppen) eller 1 september i Stockholm (anmälan öppnar våren 2017)? Garanterat en fantastisk upplevelse!

3 thoughts on “Lucka 5: ut och spring!

  1. 4 min intervaller!! Efteråt är man så nöjd, mitt knep för att orka ge järnet var; ”det är bara 16 min av ditt liv. Det är ingenting!” 😂 😂 Det är nog det passet som jag aldrig kommer att glömma 😊

    Btw; superbra kalender!!!

  2. Dom där Björgenintervallerna, OMG va jobbiga! Men va nöjd man är efteråt 😉 Håller med ovanstående, ett pass jag aldrig kommer glömma 😉

Kommentera

